Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Marknadsföring
För att besöksnäringen ska utvecklas krävs marknadsföring som attraherar utvalda målgrupper och marknader.
För att besöksnäringen i Sverige ska kunna utvecklas i en hårdnande internationell konkurrens krävs marknadsföring som attraherar utvalda målgrupper och marknader.
Det handlar om en kedja av insatser vad gäller målgruppsfokus, övergripande Sverigebudskap, positionsteman, partnerskap, marknadsföringskanaler och hållbar utveckling.
En viktig utgångspunkt för marknadskommunikationen är den globale resenärens och det globala företagets behov och drivkrafter men också att gynna den hållbara besöksnäringen.
Analyser
Region Uppsala genomför vid behov marknads- och målgruppsanalyser som grund för att stärka resmål, temaområden och bredare destinationer.
En viktig del i detta är att utveckla den kunskap som redan finns om marknader och målgrupper, för att på sikt öka förutsättningarna för tydligt partnerskap med Visit Sweden.
Omvärldsbevakning
Här ingår även att löpande genomföra omvärlds- och marknadsbevakning som underlättar för näringens intressenter att göra strategiska och operativa vägval, samt sprida information från sådan bevakning.
Kontakt
Andreas Muranyi Scheutz
Forsknings- och innovationsdirektör