Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Samverkan inom besöksnäring
Besöksnäringen ska utvecklas som basnäring för Sverige. Det förutsätter att branschen får tydligare fokus på tillväxt och samverkar bättre.
En del i detta är att utveckla samverkan och rollfördelning mellan aktörer kring en gemensam målbild som gör det möjligt att mobilisera och samordna resurser.
Icke-kommersiella resmål
Det är viktigt att tydliggöra sambandet mellan de icke kommersiella resmålen och ökad omsättning inom andra branscher. Olika icke kommersiella resmål och upplevelser, exempelvis natur- och kulturmiljöer, utflyktsmål och ideellt drivna aktiviteter, drar till sig besökare som i sin tur kommer att övernatta, äta och shoppa i anslutning till besöken.
Lokala strategier
Region Uppsala har initierat framtagande av egna lokala strategier för länets åtta kommuner - som tar avstamp i den nationella och regionala strategin. Nedbrytningen till lokal nivå är en viktig förutsättning för konkreta åtgärder i alla led.
Kontakt
Andreas Muranyi Scheutz
Forsknings- och innovationsdirektör