Utlysning av residens för kompositörer och ljudkonstnärer baserade i Sverige

2022-02-22

Samarbetet mellan Region Uppsala och systerresidensen i Hållnäs konstkoloni och Druskininkai Artists’ Residency (DAR) i Litauen fortsätter nu för fjärde året.

Residenset i Druskininkai i Litauen pågår under 14 dagar, mellan 1-14 september 2022. Utvald residenskonstnär mottar ett stipendium på 400 euro, samt ersättning för resor för upp till 200 euro. Residenskonstnären förväntas presentera sitt arbete på något sätt vid slutet av vistelsen.

Om Druskininkai och residentet

Druskininkai är en gammal kurort i södra Litauen, ca 13 mil från Vilnius, omgiven av skogar, sjöar och parker. Staden rymmer sedan länge hälsocenter med mineralbad och lerbehandlingar, vanligtvis öppna året runt.

Gästhusen är belägna i utkanten av en skog, har wi-fi, eget kök och instrument (pianon). Husen är mysiga och bekväma för arbete och fritid. Se hemsidan för mer information. Praktiska frågor om vistelsen och platsen kan ställas via e-post till DAR:s administratör.

Residenskonstnären ges kostnadsfritt boende och arbetsplats, lunch varje dag liksom administrativ support. Det finns utrymme för samarbeten (två konstnärer), reseersättning och stipendium delas i sådant fall. Residenskonstnären uppmanas arrangera sin egen reseförsäkring.

Covid-19

Under Covid-19-pandemin önskar DAR att residenskonstnären kan uppvisa giltigt EU-vaccinationsbevis vid förfrågan. Ifall eventuella reserestriktioner på grund av Covid-19 skulle göra det omöjligt att resa till Litauen i augusti, skjuts residenset i första hand upp till en annan tidpunkt.

Ansökan

Kompositörer och ljudkonstnärer boende i Sverige kan ansöka. Ansökan bör vara i en samlad pdf på engelska och bör innehålla följande:

• Projektbeskrivning
  • CV och arbetsportfolio: upp till 10 audiolänkar, foton eller videos (numrerade). Ljudverk ombeds vara i mp3-format och bilder i jpg-format
  • Recensioner från press, eller utdrag från utställningskataloger, om relevant

Ansökan kan göras via e-post fram till och med den 20 mars till kultur@regionuppsala.se. Märk din ansökan med ”Ansökan residens Litauen” i ärendefältet.

Frågor gällande ansökan ställs via e-post till Anna Holmbom, verksamhetsutvecklare inom konst i Region Uppsala.

Druskininkai – Hållnäs Art Residency Exchange genomförs i samarbete med Region Uppsala och stöds av Lietuvos Kultūros Taryba.