Hjälpmedelskonsulent

Sista ansökningsdag 2024-05-28
Arbetsplats Hjälpmedelscentralen
Förvaltning Nära vård och hälsa
Referensnummer NVH156/2024
Sök jobbet

Beskrivning av tjänsten

Välkommen till oss på Hjälpmedelscentralen

Nu har du möjlighet att söka en tillsvidareanställning på 60% som hjälpmedelskonsulent på Hjälpmedelscentralen, tjänsten är initialt utökad till 80% fram till början av 2025. Tillträde enligt överenskommelse. Vi är en arbetsgrupp på ca 20 personer med olika roller och yrkeserfarenheter. I vårt arbete bildar vi ofta team och arbetar tillsammans utifrån inkomna frågeställningar. Ta chansen och medverka i den spännande uppgiften att ge människor med funktionsnedsättningar möjlighet att leva ett bra liv! 

Hos oss får du:

  • lära av och utvecklas tillsammans med andra professioner
  • ett varierat arbete där du planerar din arbetsdag självständigt
  • stöd och nära samarbete med kollegorna i enheten
  • en arbetsplats där din kompetens tas tillvara, inte bara i patientarbetet, utan också i samarbetet med teamkollegorna och genom internutbildningar
  • en arbetsplats där det är lätt att kombinera arbetet med privat- och familjeliv

Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här.
 

Ditt uppdrag

I arbetsuppgifterna som hjälpmedelskonsulent ingår utprovningar och uppföljningar tillsammans med hjälpmedelsförskrivare och individuell anpassning av förskrivna hjälpmedel. En viktig del i arbetet är att vara ett stöd till förskrivarna genom hela förskrivningsprocessen samt att ge råd, stöd, handledning och utbildning till patienter, anhöriga och personal. Besöken sker i olika miljöer i hela Uppsala län t ex på Hjälpmedelscentralen, i förskola/skola, i hemmen och på sjukhusen. I tjänsten ingår även arbete med upphandling, utbildning till förskrivare, studiebesök, produkt- och sortimentsansvar och registervård i vårt hjälpmedelssystem Medusa.

Kvalifikationer

Du som söker ska vara legitimerad logoped med flera års erfarenhet i yrket och erfarenhet av arbete inom habilitering eller hjälpmedelsverksamhet. Meriterande är att du arbetet med hög- och lågteknologiskt AKK samt har god kännedom om aktuella kommunikationshjälpmedel.

Som hjälpmedelskonsulent behöver du;

  • vara professionell i din yrkesroll
  • vara intresserad av digitala lösningarsamt bevaka den tekniska utvecklingen
  • kunna anpassa dig utifrån vad som händer och skifta fokus
  • ha samarbetsförmåga och pedagogisk förmåga
  • vara serviceinriktad
  • självständigt kunna organisera, planera och strukturera ditt arbete
  • vara van datoranvändare med goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Vi önskar att du i din ansökan anger vilka hjälpmedel du eventuellt har erfarenhet av.

Giltigt körkort krävs. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta verksamhetschef Mia Hübinette, tel. 018-611 62 39. Du kan även ta kontakt med hjälpmedelskonsulent Hanna Thelin tel. 018-611 67 23 eller Petra Eklund tel. 018-611 68 67

Fackliga företrädare nås via växeln 018-611 00 00

Ansökan

Vi ser fram emot din ansökan via länken nedan. Bifoga CV, kopia på ditt utbildningsbevis och andra relevanta bilagor som styrker din kompetens och erfarenhet. Sista ansökningsdag är den 28 maj men skicka gärna in din ansökan redan idag då intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa växeln 018-611 00 00 och be om att få komma i kontakt med HR-specialist säkerhet så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att fylla i ansökningsformuläret.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sök jobbet

Om Nära vård och hälsa

Våra 1800 medarbetare arbetar med nära vård och hälsa i Uppsala län. Vi har ett brett utbud av tjänster inom första linjens vård. Våra patienter möter oss på Region Uppsalas egna vårdcentraler eller inom habilitering och vi ger råd på telefon via 1177. Utbildning, forskning och utveckling är viktigt för oss, eftersom vi anpassar vårt utbud utifrån invånarnas behov. Redan nu erbjuder vi mobila team, videobesök och smarta e-tjänster.