Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Uppsnabbat trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 20 mars 2020
Månadsrapport februari
Den milda vintern har bidragit till ett lägre kollektivt resande och att färre enkelbiljetter sålts vilket har påverkat intäkterna negativt. Det uppvägs delvis av att bränslekostnaderna varit lägre än budget på grund av världsoljepriser. Ackumulerat resultat överensstämmer därför i stort sett med budget.
Prioritering av fastighetsinvesteringsbehov
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslöt på dagens möte att godkänna förvaltningens förslag på prioritering av fastighetsinvesteringar för 2021-2030. De fastighetsinvesteringar som förvaltningen Trafik och samhälle har identifierat är: bussdepå Enköping, reglerplats Uppsala, tågdepå, spårvagnsdepå och slavdepå i Uppsala. Fastighets- och servicenämnden kommer därefter göra en sammanfattande bedömning av Region Uppsalas totala fastighetsinvesteringsbehov utifrån ett fastighetsägarperspektiv. Regionstyrelsen ansvarar därefter för att göra en slutgiltig prioritering inför beslut i regionfullmäktige.
Särskild kollektivtrafik
Till särskild kollektivtrafik räknas alla samhällsbetalda resor, dvs sjukresor, färdtjänst och skoltrafik. Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden gav inför 2020 ett uppdrag till förvaltningen Trafik och samhälle att ta fram ett förslag för ökad samordning av särskilda transporter mellan regionen och kommunerna. Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden godkände på dagens möte förvaltningens förslag på process för samordning av särskild kollektivtrafik utifrån hur den ska organiseras och genomföras.