Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Redovisningsrutiner för dig som är försäljningsombud för UL
Så här gör du för att ladda kort och när du redovisar de biljetter du sålt.
Ladda reskassekort
Du kan ladda reskassekort på 50–1 000 kronor per tillfälle. Vill kunden ladda mer får du göra flera laddningar. Maxladdning per kort är 4 000 kronor.
Vi samarbetar med flera trafikbolag och deras kort kan laddas i UL:s maskin:
- Dalatrafiks kort
- Värmlandskortet
- Karlstadsbuss kort
- Länstrafiken i Örebro
- X-trafik i Gävleborg
Skiftavslut
Du måste göra ett manuellt skiftslut på varje maskin varje kväll. Då hämtar maskinen upp information och lämnar över dagens försäljning.
När kunden ångrar ett köp på sitt UL-kort
Om du ska annullera en biljett måste du göra det inom tio minuter efter att du registrerat den. Om kunden ångrar sitt köp när det gått mer än tio minuter får du hänvisa kunden till UL Center, telefon: 0771-14 14 14.
När kunden ångrar ett köp av pappersbiljett
Vid annullering av enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetter i pappersform måste biljett och annulleringsbiljett skickas in till UL. Kontrollera att biljetten och annulleringsbiljetten har samma nummer (sitter i högra hörnet).
Skicka in alla annullerade biljetter under en månad när månaden är slut, senast den 15:e i månaden efter. Om vi saknar kvitton, annullerade biljetter eller underlag kommer vi att fakturera er för biljetterna.
De annullerade biljetterna skickas till:
Region Uppsala
Trafik och samhälle
UL Försäljning / Ombud
Svarspost 20611201
751 85 Uppsala
Märk kuvertet med din butiks namn och vilken månad kvittona hör till.
Felsålda biljetter
Om kunden vill ha pengarna tillbaka eller byta biljett hänvisar du till UL Center, eftersom kortet kan vara registrerat och innehålla fler biljetter. Om du ändå gör ett återköp (till exempel om kunden inte vill betala): skicka kortet eller biljetten och kvitto till oss, tillsammans med blanketten för återköp.
En 30-dagarsbiljett kan spärras och återköpas om laddkvitto finns och skickas till UL. Reskassa kan inte spärras och därför måste själva kortet skickas in för att vi ska kunna göra återköp.
Enkelbiljetter måste skickas in till UL med återköpsblankett och förklaring.
Återköpsblankett
Fakturering
Efter varje avslutad månad skickar vi försäljningsunderlag och faktura till dig.
Transaktionslista
Du kan beställa en transaktionslista över all försäljning och återköp via formuläret för beställning.
Förklaring av siffror i transaktionslistan:
4 | Färdbevisförsäljning |
6 | Annullering av ”4” |
202 | Ladda reskassa |
256 | Annullering av ”202” |
224 | Kortavgift |
225 | Annullering av ”224” |
471 | Incheckning (registrering av resa) |
Kontakt
Här kan du som är UL-ombud hitta kontaktuppgifter till ansvariga för avtal, redovisning, trasig utrustning samt till UL Kundtjänst.
UL Kundtjänst
Vår kundtjänst kan svara på det mesta som gäller ditt och kundens resande. Du når dem måndag till fredag klockan 6.00–22.00. Lördag, söndag och helgdag klockan 8.00–22.00.
Telefon: 0771-14 14 14
E-post: kundservice@ul.se (använd inte denna adress för synpunkter eller förseningsersättning)
Avtal och redovisning
För frågor om avtal och redovisning kontakta oss på telefon: 018-612 29 60 eller e-post: ombud@ul.se
Trasig utrustning eller maskin?
Fungerar inte din maskin kan du fylla i vårt formulär (ul.se).