Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Varför spårväg i Uppsala?
Publicerad 6 november 2024
I Uppsala bygger vi spårväg för att fler ska kunna åka kollektivt. Tillsammans med kommunen planerar Region Uppsala för att bygga en spårväg för att möta det ökade behovet av en kollektivtrafik med hög kapacitet.
Hög kapacitet – plats för fler
År 2050 förväntas 100 000 personer resa längs spårvägssträckan Bergsbrunna, Gottsunda och Uppsala centralstation varje dag. Det höga antalet resenärer skulle innebära en turtäthet på en buss i minuten med dagens bussar under rusningstrafik. En spårvagn kan ta minst 200 resenärer och ersätter därmed tre bussar.
Spårvagnar är mer yteffektiva än bussar och tar mindre utrymme på körbanan. Vagnarna har också eget utrymme på en större del av sträckan vilket ger högre medelhastighet och kortare körtider.
Spårvägstrafiken kan anpassas till framtida behov genom att vagnarna förlängs och avgångarna blir fler.
Spårväg kan nå fler resenärer
I undersökningar som gjorts på orter där trafiken ställts om från buss till spårvagn kan man se ett ökat kollektivt resande och det verkar också som att spårvagnstrafiken når målgrupper som annars inte reser kollektivt. Det kallas för spårfaktorn.
Att bygga spårväg är en långsiktig investering som också skapar trygghet för en långsiktig stadsplanering. Att spårvägen ökat kollektivtrafikresandet på vissa ställen kan också bero på att marken längs spårvägen blir attraktiv för att etablera verksamheter och bygga bostäder vilket bidrar till fler resenärer.
Renare luft
Spårvagnar drivs med el vilket bidrar till att minska utsläppen av koldioxid. Eldriften för spårväg är energieffektiv och förbrukningen per resenär är låg. En stor del av skadliga luftpartiklar i stadsmiljön kommer från förslitningar av däck och vägbanor vilket betyder att ett ökat resande på spårväg också bidrar till en bättre luftkvalitet.
Grönare stadsbild
Spårvägen kan passera över gräs och bidrar då till en grönare stadsbild. Gräset möjliggör en bättre reglering av regnvatten vid skyfall och grönskan sänker temperaturen vid värmeböljor jämfört med asfalt som alstrar värme. Gräset fångar även upp ljud bättre än asfalt vilket bidrar till en tystare stadsmiljö.
Tillgängligt för många
Spårvagnar har hög komfort och tillgänglighet i vagnarna. Plattformar och spårvagnsgolvet är på samma nivå vilket underlättar på – och avstigning. Eftersom spårvägen har en fast sträckning är det lätt för nya resenärer att hitta till hållplatserna och förstå hur de ska resa.
Ljud och buller
Moderna spårvagnar är tysta och med vibrationsdämpning under spåren minimeras ljuden ytterligare. I och med att hela spårvägssystemet är nytt har vi möjlighet att planera för att undvika skarpa kurvor som annars kan generera gnissel.
Tidsplan
2023
- Handläggning av detaljplaner för spårvägen.
- Utredningar och ansökningar gällande tillstånd om till exempel vattendom, kulturmiljö och artskydd.
- Kravställning inför kommande upphandlingar av infrastruktur, fordon och depå.
2024
- Förberedande arbete med bland annat ledningsomläggning.
- Beslut om detaljplaner.
- Upphandling av infrastruktur och fordon.
2025
- Spårvägsdepån börjar byggas, ska stå klar i början på 2028.
2028
- Spårvagnarna levereras.
- Spårvagnar och spåren börjar testas, samtidigt som byggnationerna fortsätter.
2029
- Spårvägen är färdigbyggd och klar att användas.
Resandeprognoser för planerad spårväg
Nya resandeprognoser visar att antalet resenärer på den planerade spårvägssträckan förväntas vara 55 procent fler 2040 än tidigare beräknat. Prognoserna stärker ytterligare behovet av en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsalas södra stadsdelar.
Fyrspårsavtalet
För att underlätta ett omfattande och hållbart bostadsbyggande, ingick Uppsala kommun och Region Uppsala den 18 december 2017, tillsammans med svenska staten Fyrspårsavtalet. Avtalet avser järnvägsutbyggnad av Ostkustbanan med ytterligare två spår till länsgränsen mot Stockholms län. För Uppsalas del innefattar Fyrspårsavtalet en ny tågstation i Bergsbrunna, byggandet av 33 000 nya bostäder och 20 000 arbetsplatser i södra Uppsala, samt uppförandet av en kapacitetsstark kollektivtrafiklösning mellan den nya stationen i Bergsbrunna och Gottsunda centrum, känd som Ultunalänken.
Projektets ämnesområden
- Samhällsplanering
Kontakt
Fredrik Landstorp
Projektledare Spårvägsprojektet, Region Uppsala