Hälsoundervisning

Hälsoäventyret erbjuder hälsoundervisning för skolklasser i Uppsala län.

Vi är en hälsofrämjande, pedagogisk verksamhet med uppdrag att stärka barn och ungdomars hälsa i länet. Genom undervisning får skolelever insikt och förståelse för sambanden mellan kropp, hälsa, identitet, levnadsvanor och miljö. Eleverna får möjlighet att diskutera och reflektera kring teman som kroppen, sömn, stress, tobak, alkohol, kärlek, relationer och sexualitet. Genom att väcka intresse och nyfikenhet kring hälsa och livsstil främjas hälsosamma och hållbara levnadsvanor. Rekvisita och experiment används för att förtydliga hälsobudskapet. Att få arbeta ”hands-on” - att få göra och testa sig fram - visar forskning att lusten till att lära och ta in kunskap ökar, oavsett nivå och förmåga. 

Klassbesök

När klassen kommer till Hälsoäventyret delas eleverna samt medföljande lärare och vuxna in i två grupper. Hälsoäventyrets pedagoger tar därefter hand om eleverna och arbetar med dem i varsitt undervisningsrum där uppläggen är likvärdiga. I mitten av programmet tas en kortare fruktpaus och eleverna får då möjlighet att uppleva den lustfyllda och interaktiva miljön i lokalerna. Rekvisita och experiment används för att förtydliga hälsobudskapet. 

Stort som smått, ryms i vår kropp, tema: Kroppen.

Programtid: 2 timmar för årskurs 2

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen.

Människokroppen är fantastisk! Vi tänker inte så ofta på vår kropp, den bara finns där. Vi andas för att förse kroppen med syre. Våra magar kurrar när det är dags att äta. Att tidigt väcka barns intresse för kroppen är viktigt, eftersom kroppen skall hålla i många år. Syftet med programmet är att genom kännedom om kroppen och dess funktioner väcka intresse och nyfikenhet kring hälsa och livsstil.

Nattugglor och sömntutor, tema: Sömn, stress och avslappning.

Programtid: 2 timmar för årskurs 4.

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen, värderingsmetodik, diskussion.

Hjärnan är fantastisk och aktiv dygnet runt, den lagrar minnen och styr allt som händer i vår kropp. Var grottmänniskor stressade? Hur påverkas hjärnan av skärmar? Hur känns kroppen när den är avslappnad? Syftet med programmet är att ge elever tillfälle att diskutera och reflektera kring sömn och stress, exempelvis hur vi kan hjälpa vår hjärna och kropp att varva ner och sova så bra som möjligt.

Typ tobak, liksom, del 1, tema: Tobak.

Programtid: 2 timmar för årskurs 6.

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen, värderingsmetodik, rollspel, diskussion.

Att prova på tobak kan vara lockande, men de flesta som börjar har svårt att sluta. Varför finns tobak? Påverkas regnskogen? Vad händer i kroppen? Syftet med programmet är att motivera eleverna till ett tobaksfritt liv genom att förmedla information om tobak och dess skadeverkningar på hälsa, miljö och samhälle. Eleverna får tillfälle att reflektera kring sina åsikter och värderingar.

Typ tobak, liksom, del 2, tema: Tobak.

Programtid: 2 timmar för årskurs 6.

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen, värderingsmetodik, forumspel, diskussion.

Många ungdomar har bestämt sig för att de aldrig ska börja använda tobak, men hur lätt är det egentligen att stå emot när frågan väl kommer? Syftet med uppföljningsprogrammet är att stärka eleverna i att göra aktiva val som är positiva för hälsan. Genom metoden forumspel får eleverna träna på att stå emot negativt grupptryck och stå upp för sig själv och varandra.

Ditt val, du bestämmer, tema: Alkohol.

Programtid: 2 timmar för årskurs 7.

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen, värderingsmetodik, diskussion.

Ungdomsåren är en tid då vi provar och utvecklar den egna identiteten. Varje dag ställs vi inför olika val, en del val är lätta och andra är svåra. Syftet med programmet är att förmedla information om alkohol och dess påverkan på individ och samhälle för att eleverna ska kunna göra aktiva val som är positiva för hälsan. Genom värderingsövningar får eleverna tillfälle att reflektera kring dilemman, val och konsekvenser.

(K)ärligt talat, tema: Kärlek, relationer och sexualitet.

Programtid: 2 timmar för årskurs 9.

Metod: Interaktivt lärande, rekvisita, sinnen, värderingsmetodik, diskussion. 

Minns du känslan när du blev kär för första gången? Få ämnen väcker så många känslor, frågor och nyfikenhet som kärlek. Syftet med programmet är att ge eleverna tillfälle att reflektera och diskutera kring kärlek, relationer och sexualitet. Genom värderings- och samarbetsövningar tränar eleverna på att uttrycka sina tankar, värderingar och känslor för att stärka sin självbild och identitet.