Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Kommunikation vid funktionsnedsättning – vad säger forskningen?
Ett stort varmt tack till dig som deltog under temadagen 16 maj, som deltagare eller föreläsare. Vi hoppas att du, precis som vi arrangörer och moderatorer, haft en mycket givande och inspirerande dag. ♥️😀♥️
Programmet
Rätten till kommunikation – att kunna göra sin röst hörd
Klockan 9.00. Inledning med reflektioner kring betydelsen av att kunna kommunicera och rätten till kommunikationsstöd. Vi får också en övergripande bild av aktuell forskning och vad vi kan göra för att förbättra kommunikation och minska utmanande beteende.
Gunilla Thunberg är leg. logoped, universitetssjukhusöverlogoped, docent och adjungerad lektor vid Göteborgs universitet. Hon är även verksam på DART – kommunikations- och dataresurscenter för personer med funktionsnedsättning, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
KomBo – en ny modell för att ge personal i boende och daglig verksamhet kunskap om kommunikationsstöd
Klockan 10.00. Gunilla Thunberg fortsätter med att berätta om insatspaketet KomBo utvecklades i ett treårigt Arvsfondsprojekt. KomBo ger både praktisk och teoretisk kunskap till vägledare som i sin tur utbildar personal i olika verksamheter. Vi får se film och AKK-material och höra om de goda resultaten.
Kommunikationsbrister inom vården
Klockan 11.00. Sjuksköterskor inom vården saknar ofta kompetens för att bemöta personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Kommunikationssvårigheterna leder till att många får vård i ett senare skede än de skulle behöva. När de väl får vård är vården sämre då deras behov inte är tydliga för vårdpersonalen. Sjuksköterskorna önskar till exempel kunskap om intellektuella funktionsnedsättningar och alternativ och kompletterande kommunikation så som bildstöd.
Marie Appelgren är fil.lic. i vårdvetenskap och yrkeslärare på Komvux i Malmö.
Klockan 12.00-13.00 är det paus.
Demens och kommunikation – svårigheter och stöd i vardagen
Klockan 13.00. Demenssjukdomar innebär svårigheter med minne, tänkande och kommunikation. Ibland blir de språkliga problemen särskilt stora. Då är det viktigt att svårigheterna upptäcks så att personen med demens, anhöriga och personal kan få riktat språkligt stöd. Karin Myrberg berättar mer om detta utifrån sin doktorsavhandling i logopedi.
Karin Myrberg är specialistlogoped och med.dr. Hon arbetar på Centrum för forskning och utveckling i Region Gävleborg.
Användarmedverkan i forskning och utveckling av kommunikationshjälpmedel
Klockan 14.00. För att förstå hur kommunikationshjälpmedel ska utformas behöver man samarbeta med de som använder hjälpmedlen. Bitte Rydeman berättar om hur samarbetet kan gå till och vilka redskap man kan använda för att personer med kommunikationssvårigheter ska kunna komma till tals. Hon visar också särskilt intressanta resultat av sin användarcentrerade forskning.
Bitte Rydeman är logoped och universitetslektor knuten till Certec vid Lunds tekniska högskola.
Joller och språkutveckling hos barn med funktionsnedsättningar
Klockan 15.00. Barns joller drar ofta till sig omgivningens uppmärksamhet, men vad många inte vet är att det finns samband mellan hur barn jollrar och deras senare språkutveckling. Anna Nyman beskriver hur språkutvecklingen kan se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller rörelsenedsättning, med ett särskilt fokus på sambandet mellan joller och språk.
Anna Nyman är specialistlogoped och med.dr. Hon undervisar vid Karolinska Institutet och arbetar som specialistlogoped inom habilitering i Region Stockholm.
Klockan 16.00-18.00 är det paus.
Prata mera – kommunikation i hemmiljö för barn med autism
Klockan 18.00. Autism hos barn leder ofta till mindre kommunikation mellan barn och föräldrar, särskilt om barnet har mycket skärmtid. Detta påverkar språkutvecklingen negativt. Föreläsarna har undersökt om föräldrautbildning och handledning kan bidra till mer samspel med vuxna och mindre skärmtid för barn med autism. Mätmetoden LENA har varit en viktig del i studien, som även syftar till att personal på habiliteringen i Region Uppsala ska börja använda LENA-metoden i kartläggnings- och behandlingsinsatser.
Lena Nilsson är logoped och arbetar på habiliteringen i Uppsala. Hon har jobbat länge med små barn med autism, med fokus på att skapa en kommunikativ miljö.
Vera Nycander är psykolog och arbetar på habiliteringen i Uppsala. Hon har stor erfarenhet av att göra autismutredningar, utbilda och handleda föräldrar och personal.
Berättelser för alla sinnen – multisensoriska berättelser för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar
Klockan 19.00. I multisensoriska berättelser illustreras berättelsen med sinnesintryck av olika slag. För personer med flera omfattande
funktionsnedsättningar kan aktiviteten väcka intresse och engagemang och kan därmed fungera som en bra inramning för samspel och samtal. Presentationen ger en översikt över forskning om multisensoriskt berättande och praktiska exempel på berättelser.
Helena Wandin är logoped och forskare vid Nationellt Center för Rett syndrom och närliggande diagnoser i Region Jämtland Härjedalen.
Några länkar till publikationer, material och utbildning utifrån föreläsarnas presentationer
-
AKKtiv och KomBo (akktiv.se)
AKKtiv är ett utbildningsprogram som ger kunskap om kommunikationsstöd. Här finns även KomBo, kommunikationsstöd för personal i boende och daglig verksamhet enligt LSS.
-
Färdigt material - Dart, Västra Götalandsregionen (vgregion.se)
Materialpaket med bland annat bildstöd i vården och bildsamt-samtal om våld.
-
Gör egna bildstöd - Dart, Västra Götalandsregionen (vgregion.se)
Gör egna bildstöd och återanvänd bildstöd som andra har gjort.
-
Caring for people with intellectual and developmental disabilities (diva-portal.org)
Marie Appelgrens licentiatavhandling.
-
Interaction and Language Assessment in Aphasia and Dementia (pdf)
Karin Myrbergs doktorsavhandling.
-
KOM MED – kommunicera med teknik (kommed.se)
Ett kursmaterial för utbildning av assistenter och andra som arbetar och lever nära ungdomar och vuxna med omfattande kommunikationssvårigheter på grund av funktionsnedsättning.
-
Babbling, speech and language in children with neurological disabilities : development, validity of measures and effect of intervention (ki.se)
Anna Nymans doktorsavhandling.
-
Rätt till berättelser - Nationellt centrum för Retts syndrom och närliggande diagnoser (nationelltcentrum.se)
Skapa multisensoriska berättelser till personer med flera omfattande funktionsnedsättningar.