Gustav har tagit fram symbolen till 100-årsjubileet på Wik

2023-01-25

Gustav Nisbel går fördjupningsåret i konst på Region Uppsala folkhögskola. Gustav vann höstens tävling med uppdrag att ta fram en symbol för Region Uppsalas 100-årsjubileum på Wik, som pågår under hela 2023. Vi träffade Gustav i ateljén för att höra lite mer om hans framtidsplaner och arbetet med att ta fram symbolen.

Grattis till vinsten Gustav! Nu är 2023 här och symbolen du tagit fram till 100-årsjubileet har precis börjat att användas.

Svart symbol med texten 100 år på Wik

Hur känns det?

– Det var roligt att få möjlighet att delta i tävlingen! Jag tar gärna liknande uppdrag i framtiden.

Var det något speciellt du tänkte på när du påbörjade arbetet med att ta fram symbolen?

– Jag funderade på vad som var unikt med just den här platsen, och hur man kunde summera det i en symbol. Samtidigt ville jag att mitt bidrag skulle sticka ut i mängden, så jag försökte skapa något som var mindre förväntat.

Vad inspirerades du av?

– Slottet var helt klart det första jag tänkte på, men kort därefter påmindes jag om den storslagna slingerväxten som sträcker sig längs slottets fasad. Den fina slingan gör väldigt mycket för slottet, särskilt mot hösten när den blir sprakande röd. Jag ville att den skulle få ta huvudrollen i symbolen och inte slottet, som kanske annars skulle varit det mest givna.

Har du arbetat med formgivning tidigare?

– Ja, jag har frilansat som illustratör för privatpersoner och småföretag, där jag på beställning har gjort omslagsbilder till album, datorspel, Patreonsidor och liknande. Jag har även deltagit i andra tävlingar över nätet.

Hur var ditt förhållande till konst innan du började på Wik?

– Jag ritade mycket som barn, men slutade i de tidiga tonåren då jag tappade intresset. Ritandet tog jag sedan upp igen när jag var 19 år och bestämde mig för att ta konsten på allvar. Då tecknade jag mycket i blyerts, men från det att jag var 20 år till att jag började på Wik arbetade jag uteslutande med digital konst.

Varför sökte du till konstutbildningen på Wik?

– Jag sökte mig till Wik för att få möjlighet att arbeta mer traditionellt och prova på oljemåleri, för att se om det kunde hjälpa mig att utveckla mitt konstnärliga språk.

Nu har du läst konst på Wik i nästan två år. Har du fått prova på det du tänkt dig?

– Jag har fått prova på mer än jag hade förväntat mig. Allt ifrån skulptur till foto och grafik men även oljemåleri, vilket var det jag ville lära mig mer om från början. Det har varit roligt att få prova på olika tekniker och jag upplever att det har hjälpt mig att få ett personligare och intressantare uttryck i min konst. Nu under fördjupningsåret har jag valt att fokusera helt på oljemåleri.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Jag kommer att söka till flera konsthögskolor, men jag funderar även på att söka jobb inom konceptkonst och illustration.