Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Vad är intellektuell funktionsnedsättning? - Lättläst
Med Intellektuell funktionsnedsättning menas
att hjärnan fungerar på ett annat sätt
än hos de flesta andra.
Det gör det svårare att förstå
och att komma ihåg.
Man behöver mer tid för att lära sig saker
En del saker kommer man aldrig lära sig.
Intellektuell funktionsnedsättning
kallas ibland bara för IF.
Den som har IF
kan ha svårt att läsa, skriva och räkna.
Det kan också vara svårt
med praktiska saker
som att tvätta sig, klä på sig
och att städa.
Att planera i förväg kan vara svårt.
Man kanske inte vet
hur mycket pengarna räcker till
när man ska handla i en affär.
Det kan även vara svårt att passa tider
och att hitta till nya platser.
Det finns olika grader av IF.
En person kan ha lindrig, måttlig, svår
eller mycket svår IF.
Men hur man fungerar
är olika för alla.
Många som har IF
kan läsa, skriva och prata
och klara mycket i sitt liv själva.
En del har svårt att prata.
Då kan man visa vad man vill,
med hjälp av tecken eller bilder.
Med stöd och vissa hjälpmedel
går det att klara fler saker i vardagen.
En del saker kan man träna och bli bättre på.
Hur vet man om någon har IF?
Om ett barns föräldrar börjar undra
över sitt barns svårigheter,
eller att barnet inte fungerar som andra barn
kan de prata med en psykolog eller läkare.
Då kan barnet få göra
olika prov och tester
för att visa vad det kan och förstår.
Har barnet svårt för många saker
kan det få en diagnos
som heter intellektuell funktionsnedsättning.
Det kallas ibland bara för IF.
Varför har man IF?
Man kan inte alltid veta
varför en person har IF.
Det kan bero på något som hände
i mammans mage
innan barnet föddes.
Det kan vara så att barnet blev sjukt
när det var nyfött
eller när det var riktigt litet.
Det kan också bero på andra saker.
Varför går man i anpassad grundskola?
Alla barn i Sverige måste gå i grundskola.
Det står i lagen.
Barn som har IF
kan få gå i anpassad grundskola.
I anpassad grundskola
är lärarna duktiga
på att berätta för varje elev
så det blir lättare att förstå.
Där har man mer tid på sig
att lära sig saker
än i vanlig grundskola.
Den som kan lära sig läsa får göra det
och den som behöver träna
på vardagssaker får göra det.
Vad händer när man blir vuxen?
Intellektuell funktionsnedsättning
har man hela livet.
En del behöver mycket hjälp
också när de är vuxna,
medan andra klarar det mesta själva.
Nästan alla flyttar hemifrån
när de blir vuxna.
De som behöver mycket hjälp
flyttar till ett boende
där det finns personal
som hjälper till med det man behöver
Den som inte behöver så mycket hjälp
kan bo själv,
men ändå få viss hjälp hemma.
Man kan även ha en kontaktperson
som man träffar och gör saker med.
En del vuxna med IF
har något som heter daglig verksamhet.
Där har man arbetsuppgifter
och kan träffa andra.
En del saker i samhället
kan vara svåra att förstå.
Man kan få hjälp av en särskild person
som kallas för God man.
En God man kan hjälpa till
med att läsa viktig post,
fylla in blanketter,
hålla i kontakter med vården
och ha ordning på andra viktiga saker.
---------------------------------------
Texten är framtagen av Infoteket om funktionshinder.
Version 2025-06-03
Texten är faktagranskad av leg. psykolog Sara Bergman, Habiliteringen i Uppsala län.
Få texten uppläst på olika språk
Få lättläst text om intellektuell funktionsnedsättning uppläst i streamio.se på följande språk:
Lättläst
Här finns fler lättlästa texter
om funktionsnedsättningar.
En film om intellektuell funktionsnedsättning (IF)
Här berättar psykolog Karl Olsson om vad som menas med intellektuell funktionsnedsättning som också kallas IF, vad det är och hur olika IF kan vara från person till person. Du får också träffa Pernilla, Henrik, Hanna och Ida.
Inspelad hösten 2018. Speltid: 23 minuter.
Filmen har svensk text.