Infotekets lästips om AKK - alternativ och kompletterande kommunikation

Eva Akne är Infotekets bibliotekarie. Här ger hon tips på böcker och filmer om AKK - alternativ och kompletterande kommunikation

De böcker och filmer som du kan läsa om här finns att låna på:

Urvalet är framtaget med hänsyn till kvalitet och tillgänglighet. De böcker och filmer vi rekommenderar ska alltid vara i enlighet med aktuell forskning. Det gäller också all övrig litteratur i Infotekets bokkatalog.

Lästips om AKK - alternativ och kompletterande kommunikation

AKK i skolan, en pedagogisk utmaning

Den här boken är skriven för dig som är pedagog i förskola och skola och som kommer i kontakt med barn i behov av AKK - alternativ och kompletterande kommunikation.

Författare: Boel Heister Trygg

Utgivningsår: 2012

"AKK i skolan, en pedagogisk utmaning" (Infotekets webbkatalog).

 

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik

En lärobok om AKK som är anpassad till svenska förhållanden. Boken tar upp olika teorier om språk, tal, kommunikation, alternativa kommunikationssätt och hjälpmedel. Boken är avsedd för yrkesverksamma inom AKK-området samt för studerande.

Författare: Boel Heister Trygg och Ida Andersson

Utgivningsår: 2009

"Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik" (Infotekets webbkatalog).

 

Andra sätt att nå fram

Undertitel: Vardagskommunikation med tydliggörande pedagogik.

Andra sätt att nå fram tar upp det som du som snabbt och lätt vill komma igång med en alternativ kommunikation kan behöva veta. Det handlar om att utnyttja alla olika sätt att kommunicera: bilder, objekt, skrift och så vidare.

Författare: Louise Ardoris

Utgivningsår: 2019

"Andra sätt att nå fram" (Infotekets webbkatalog).

 

 

 

Du, jag och något att tala om

Undertitel: Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning.

Kommunikation är ett brett begrepp och innebär mycket mer än bara ett talat språk. Barn och unga med flerfunktionsnedsättning och begränsad förmåga att forma ord kan använda ljud, kroppsspråk, tecken eller bilder för att göra sina behov uppmärksammade. Det kallas för AKK, alternativ och kompletterande kommunikation. Att få kommunicera är att få göra val, ställa frågor, säga nej, få veta vad som händer, få bekräftelse och svar, få ett värdigt tilltal och att få delta i samtal som är meningsfulla.

Författare: Bitte Rydeman

Utgivningsår: 2015

"Du, jag och något att tala om" (Infotekets webbkatalog).

 

GAKK grafisk AKK

Undertitel: Om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation.

Författare: Boel Heister Trygg

Utgivningsår: 2005

Boken ger en översikt över området, men framför allt en samlad bild över hur man med hjälp av grafiska redskap kan stödja kommunikations- och språkutveckling i ett längre perspektiv. Boken är avsedd för yrkesverksamma och studerande inom AKK-området. Det har även utgivits en dvd med samma titel 2007.

"GAKK grafisk AKK" (Infotekets webbkatalog).

 

Hur kommer vi igång med kommunikationskartan?

Varför ska jag använda kommunikationskartan, vi förstår ju varandra så bra ändå! Ska jag ta fram den fastän personen inte vill? I boken får du svar på dessa och många andra frågor. Du får också konkreta tips på hur du kan gå tillväga för att göra en kommunikationskarta och vad som är viktigt att tänka på för att skapa goda möjligheter för användaren att kommunicera.

I boken beskrivs också hur kommunikationskartan kan användas olika situationer. Författaren har mångårig erfarenhet av arbete med kommunikationskartor då hon varit verksam som logoped för barn och ungdomar med rörelsehinder och grava tal- och språksvårigheter.

Författare: Maja Sigurd Pilesjö

Utgivningsår: 2016

"Hur kommer vi igång med kommunikationskartan?" (Infotekets webbkatalog).

 

Lilla boken om tecken

Bokens hela titel: Lilla boken om tecken - som ett verktyg för kommunikation och språkutveckling.

Lilla boken om tecken är en lättsam och inspirerande bok, med tillhörande cd, för dig som vill veta mer om hur och varför man använder TAKK, Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

Boken riktar sig till dig som är förälder, anhörig eller personal.

Författare: Anneli Tisell

Utgivningsår: 2009

"Lilla boken om tecken" (Infotekets webbkatalog).

 

Se mig! Hör mig! Förstå mig

Kunskapen och engagemanget hos den nära omgivningen är livsviktiga för personer med grav intellektuell funktionsnedsättning. Boken kan användas i utbildningssyfte men även som uppslagsbok. Den innehåller också kartläggningsmaterial. 

Författare: Gunnel Winlund

Utgivningsår: 2004

"Se mig! Hör mig! Förstå mig!" (Infotekets webbkatalog).

 

TAKK - tecken som AKK

Boken handlar i första hand om barn, men har även ett avsnitt som belyser TAKK och vuxna. Både den som inte är så insatt i området och den som har lång erfarenhet kan ha nytta av innehållet.Till boken hör en DVD med samma namn.

Författare: Boel Heister Trygg

Utgivningsår: 2010

"TAKK - tecken som AKK" (Infotekets webbkatalog).

 

Tecken - Ett verktyg för ökad kommunikation

Boken handlar om hur användandet av TAKK stärker kommunikationen i förskolan. TAKK innebär att låna tecken från det svenska teckenspråket och använda dessa tecken som ett alternativ och ett komplement i det kommunikativa samspelet. Författaren ger inspiration och konkreta förslag för att komma i gång att arbeta med TAKK i förskolegruppen.

Författare: Signe Tonér

Utgivningsår: 2016

"Tecken - Ett verktyg för ökad kommunikation" (Infotekets webbkatalog).

Övriga lästips

Här finns infotekets alla lästips kring funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa.