Tema 5: Prata om sådant som har hänt

Det är viktigt för alla människor att känna samhörighet och att vara delaktig i samtal och småprat. Det är viktigt att skapa bra förutsättningar för att dagligen kunna ha pratstunder. Att kommentera och berätta om sådant som har hänt under dagen eller i helgen är en typ av samtal som är bra att planera in varje dag.

När ni ska prata om sådant som har hänt så är det bra att använda tecken, bilder och foton som komplement till tal. En kommunikationsdagbok eller en app i form av fotokalender kan också vara ett bra samtalsstöd.

De tecken vi har gått igenom under hela kursen är tecken som vi tror att du kan ha nytta av i dessa situationer. Du behöver också vara aktiv själv och välja ut vilka tecken som är viktigast för dig och din samtalspartner.

Innan du börjar med Tema 5

Innan du börjar med Tema 5 ska du ladda hem och skriva ut dessa dokument:

Teckenlistor för Tema 5 (pdf).

Pratkartor för tema 5 (pdf).

Om du inte redan laddat hem program för tema 1-5 ska du ladda hem detta dokument:

Program för tema 1-5 (pdf).

Starta Tema 5

Innehåll:

• Kort presentation av temat.
  • Genomgång av tecken.
  • Övningsuppgift.
  • Genomgång av hemuppgift.
  • Utvärdering.

Starta kursavsnittet för tema 5 (öppnas i Quickchannel).

Vill du se filmen textad?

Filmerna i kursen är textade på svenska. För att ställa in textning, klicka på knappen för textning. Du hittar den i filmrutans nederkant när du startat filmen.

Knappen ser ut så här Symbol för undertextning "CC". eller Symbol för undertextning..

Den här kursen är skapad av Habiliteringen i Uppsala län.

Kontakt med ansvarig för innehållet på sidan sker genom e-post till: habiliteringen@regionuppsala.se.