Inför ditt besök hos Folktandvården

Här har vi samlat information som är bra för dig att veta som är patient hos oss på Folktandvården, till exempel hur våra rutiner fungerar med återbud, SMS-påminnelse och betalning.

Här läser du om viktiga saker inför ditt tandläkarbesök.

Välkommen som patient hos Folktandvården

När du anmäler dig som patient hos Folktandvården innebär det samtidigt att du accepterar våra rutiner för kallelse och kostnader. Om du inte kommer utan att meddela oss detta, senast 24 timmar innan ditt besök tar vi ut en avgift. Ditt bokade besök är en avtalad tid.

Vid förhinder - kom ihåg att ändra eller avboka i tid

Om du inte kan komma på avtalad tid är det viktigt att du kontaktar oss direkt, senast 24 timmar före besöket. Då slipper du betala för uteblivet besök eller sent återbud.

Kostnad för uteblivet besök eller sent återbud för vuxna från 18 år är 530 kronor vid allmäntandvård och 630 kronor vid specialisttandvård. 

Kostnad för uteblivet besök eller sent återbud för barn och ungdomar 3-18 år är 230 kronor.

Det tillkommer en fakturaavgift på 70 kronor. Region Uppsala samarbetar med Visma gällande obetalda fakturor.

Om tiden inte passar eller om du får förhinder

Du kan själv ändra eller avboka tiden i 1177.se eller kontakta din klinik. via telefon, telefonsvarare eller skicka ett meddelande till din klinik via 1177.

Vi skickar kallelse till dig

Vi har som rutin att skicka kallelse med tid för ditt bokade besök. Kallelser kan skickas till dig digitalt, via 1177 e-tjänster, som brev eller via SMS. Tänk på att det är ditt ansvar att meddela kliniken om du byter telefonnummer.

SMS-kallelse till ditt besök

Vill du ha SMS-kallelse  med ditt bokade besök? Meddela då din klinik ditt mobilnummer eller ändra i din profil på 1177.

Om kliniken redan har ditt nummer sker utskicket automatiskt. Om du inte vill ha SMS så kan du avanmäla tjänsten och få kallelse med brev.

För yngre barn kan SMS skickas till vårdnadshavare.

SMS-påminnelse

En till två dagar innan ditt bokade besök kan du få en påminnelse via SMS. Om SMS:et av någon anledning inte kommer fram till din mobil, gäller trots det din bokade tid.

Ta med ID-handling

När du besöker oss är det viktigt att du kan visa vem du är så ingen annan kan använda ditt namn.

I vården är detta särskilt viktigt för att det ska bli rätt i din journal. Se därför till att alltid ta med dig en giltig legitimation, så som körkort, pass eller ID-kort.

Om ett barn utan ID-handling kommer till oss, behöver en medföljande vuxen ha möjlighet att identifiera sig för att kunna lämna information om barnet och dess personuppgifter.

Har du intyg för F-, N-, LMA- eller EU-kort måste du ta med detta vid ditt besök.

Betalning

På våra kliniker kan du betala med kort, faktura eller kontant. Faktureringsavgift på 70 kronor tillkommer vid val av faktura. På sju av våra kliniker kan du även betala med Swish.

Funktionsvariationer

Alla våra kliniker är tillgänglighetsanpassade och det är lätt att ta sig fram med barnvagn, rullator eller rullstol. På vissa kliniker har vi även taklyftar och andra hjälpmedel vid behov.

Allergier

Parfym

Hjälp oss att värna om personer med allergi eller överkänslighet genom att undvika att ta på dig parfym och starka dofter när du besöker oss.

Djur

Vi gillar husdjur, men här får bara ledarhundar och assistanshundar vara då många är allergiska.

Mediciner

Äter du mediciner är det viktigt att du tar med en aktuell medicinlista till oss.

Fri 24-timmarsbiljett med UL till vårdbesök i Uppsala län

Om du är skriven i Uppsala län och har ett bokat besök hos Folktandvården kan du resa till oss med UL:s bussar och Mälartåg.

Biljetten heter Sjukresa och finns under Övriga biljetter i din UL-app. Där löser du en 24-timmars biljett inom Uppsala län. Gäller för dig och en följeslagare.

Sjukresor

Om du behöver vård eller behandling kan du bli beviljad att åka sjukresa med egen bil, taxi eller specialfordon, om det finns medicinska skäl. Du som har färdtjänst har alltid rätt till sjukresor med sjukresekort. Prata med oss när du bokar tid så bokar vi sjukresan åt dig.

Tolk

Om du känner dig osäker på svenska språket alternativt har en hörselskada eller talskada, kan vi anlita en auktoriserad tolk åt dig utan kostnad. Hör i så fall av dig till oss, så ordnar vi med det.

Har du Frisktandvård?

Om du behöver boka om din tid, tänk då på att den nya tiden ska vara inom din avtalsperiod för Frisktandvård. När ditt avtal upphör framgår av kontraktet. Lämnar du återbud eller inte kommer utan att boka en ny tid kan vi tyvärr inte ta ansvar för din tandhälsa inom frisktandvårdsavtalet.

Kontakta oss enkelt via 1177

Om ni har specifika frågor om din eller ditt barns munhälsa vill vi besvara dem via en säker kommunikationsväg med din tandvårdsklinik.
Logga in på 1177.se, hitta och lägg till mottagning. Klicka på kliniken och välj Kontakta oss. Skriv in ditt meddelande och klicka på Skicka.
Säkerställ att du angivit korrketa kontaktuppgifter. Om du angivit ett mobilnummer kan du få SMS-notis när du fått svar från kliniken.