Yrkesresan Barn och unga: Premiär för kursen Handläggning av unga lagöverträdare

2023-10-26

FoU Socialtjänst har varit med och utvecklat en ny kurs inom Yrkesresan. Den ger övergripande orientering och vägledning i ett av de tuffaste och krångligaste områdena inom myndighetsutövningen. I veckan blev vi också först ut i landet att hålla kursen.

Unga begår inte fler brott idag, men grövre. Med rätt kunskap och verktyg kan socialtjänsten spela en livsavgörande roll. Men vilka insatser kan vända en negativ utveckling hos ett barn? Vilka risk- och skyddsfaktorer finns? Och om en ung person blir dömd, vad händer då?

Den 24 oktober höll vi för första gången Yrkesresan-kursen Handläggning av unga lagöverträdare "på riktigt" för cirka 15 medarbetare från olika kommuner – en omgång har tidigare genomförts digitalt i en annan region.

Mikaela Baum är utvecklingsledare hos FoU Socialtjänst samt utbildare och kursansvarig för Handläggning av unga lagöverträdare. Hon har även varit med och tagit fram kursen tillsammans med Göteborgsregionen och Socialstyrelsen.

– I de här ärendena behöver vi förhålla oss till både socialtjänstlagen och lagen om unga lagöverträdare. Vi kan inte heller ta alla beslut på egen hand, utan behöver synka vårt arbete med rättsväsendets. Det gör handläggningen till ett större pussel.

När vi pratar med några deltagare i pausen, håller de med Mikaela om att det är ett stort och svårt område. Men otroligt viktigt, i och med att de dagligen möter ungdomar och knappt tonåriga barn som riskerar att hamna i kriminalitet. De tycker heldagskursen ger en bra överblick och kunskap som de kommer använda i jobbet.

Länets nästa omgång av Handläggning av unga lagöverträdare blir i mars. Du bokar din plats genom Yrkesresans lärplattform.

1.jpgKursledarna Julia Sköld, Mikaela Baum och Christian Jerrestål pustar ut efter kursdagen. De är nöjda men börjar ändå så smått bolla idéer om hur innehållet och upplägget kan förbättras.

Vi gör den här resan tillsammans! Hör gärna av dig till oss på FoU Socialtjänst om du har frågor eller funderingar kring Yrkesresan Barn och unga: yrkesresanbou@regionuppsala.se

Annie Palmgren