Om FoU Socialtjänst

FoU Socialtjänst skapar förutsättningar för en kunskapsbaserad och jämlik socialtjänst och angränsande hälso- och sjukvård i Uppsala län. Här får du veta mer om hur vi arbetar.

En gemensam resurs

FoU Socialtjänst är en samfinansierad regional samverkans- och stödstruktur (RSS) för länets åtta kommuner och Region Uppsala. Region Uppsala är värdorganisation.

Vi jobbar på uppdrag

Uppdragen är inom:

• socialtjänst som kommunerna i länet bedriver
  • hälso- och sjukvård som kommunerna i länet bedriver
  • hälso- och sjukvård som Region Uppsala bedriver i samverkan med kommunerna, eller som har en koppling till kommunernas vård och insatser.

Samverkansorganisationen Hälsa, stöd, vård och omsorg (HSVO) fattar beslut om vår verksamhetsplan och nya satsningar. FoU Socialtjänsts övergripande uppdrag finns beskrivet i ett avtal med varje kommun. Andra styrande dokument är HSVO:s strategi för samverkan i Uppsala län och Vårdstyrelsens verksamhetsuppdrag.

Hjälp till dig som hjälper

Inom det sociala området finns många olika organisationer och yrkesroller. Vårt mål är att förbättra deras förutsättningar att erbjuda evidensbaserade och jämlika insatser till länets invånare.

Främst finns vi till för dig som arbetar med någon av målgrupperna

• barn och unga
  • personer med funktionsnedsättning
  • personer med skadligt bruk eller beroende
  • anhöriga
  • äldre.

Det här gör vi

Inom våra övergripande uppdrag ryms många typer av aktiviteter. Här är de vanligaste.

Vi skapar och bidrar till ny kunskap genom att:

• göra undersökningar och kartläggningar i länet
  • bedriva eller medverka i forskning
  • ta fram kunskapsstöd, kurser, riktlinjer och rekommendationer på regional och nationell nivå
  • hjälpa verksamheter i länet att följa upp sitt arbete och skapa lokal kunskap.

Vi sprider kunskap genom att:

Vi stödjer verksamhetsutveckling genom att:

• identifiera och fånga upp behov av utveckling i länet
  • ge råd och kunskap om evidensbaserade arbetssätt
  • hålla forskningscirklar och workshoppar
  • ta fram länsövergripande planer och strategier
  • tillhandahålla mallar och underlag för lokala rutiner
  • ge vägledning i samverkansfrågor.

Vi möjliggör erfarenhetsutbyte och samarbete genom att:

• skapa kontakt och utbyte mellan forskning, universitetsutbildning och praktisk verksamhet
  • leda och administrera länsnätverk, arbetsgrupper och referensgrupper
  • samla yrkesgrupper från olika kommuner för att dela erfarenheter och idéer.

Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss om undrar något, har idéer om nya uppdrag eller önskar stöd i din verksamhet, forskning eller utbildning. Om du vill veta mer om vad vi gör kan vi även skicka dig vår verksamhetsberättelse och verksamhetsplan.

Medarbetare och fler kontaktvägar.

FoU Socialtjänst och angränsande hälso- och sjukvård