Pascal

Pascal är en applikation för vårdpersonal. I Pascal förskrivs och beställs läkemedel och handelsvaror till patienter som får sina mediciner fördelade i påsar (dospatienter). Här finns viktig information för dig som är användare av Pascal.

I Pascal visas en dospatients samtliga recept, oavsett om förskrivning skett i Pascal eller som e-recept. Läkare, sjuksköterskor och kliniska farmaceuter kan logga in i Pascal med sina SITHS-kort.

Aktuell information

Kontaktuppgifter till dosproducenten Apotekstjänst AB

Apotekstjänst Sverie AB dosförpackar läkemedel och levererar helförpackningar till patienter bland annat i Region Uppsala.

För att kommunicera med Apotekstjänst avseende ordinationer till dospatienter och beställningar av hela förpackningar är Pascal förstahandsalternativet.

För mer information om kontakt med Apotekstjänst AB, se kommunikationsguide på Apotekstjänst webbplats.

Kundtjänst måndag till fredag 8-17 

Telefon: 010-221 69 70

Avbrottsrutiner

Vid driftstopp i Pascal

Information om aktuell driftstatus för Pascal hittar du på Ineras hemsida

Reservrutin

I första hand, avvakta tills Pascal åter är i funktion.

Vid situationer med akut behov av nyinsättning kan en helförpackning förskrivas via e-recept och ordinerat läkemedel kan hämtas ut på lokalt apotek.

Aktuella driftstörningar

Till driftstörningar

Kontakt

För aktuellt driftstatus se Driftstatus hos Inera.

Akademiska sjukhuset

Måndag- torsdag kl 07:30-16:00
Fredag kl 07:30-15:00

Kontakta din vårdsystemsamordnare.

Lasarettet i Enköping

Ta hjälp av IT-stödspersonerna på enheten eller användarmanualer.

Saknar du behörighet kontakter du IT på 182 60 eller 182 02. Du kan också skicka ett ärendet till dem via Easit.

IT-stödspersonerna kan hjälpa till med att felanmäla till centrala Cosmic supporten via Easit.

Finns inte IT-stödspersonen på plats kan du kontakta Fanny Storm på anknytning 182 45 eller e-post: fanny.storm@regionuppsala.se
Du kan också själv anmäla in ärendet via Easit.

Nära vård och hälsa samt privata vårdgivare med Cosmic

Vardagar kl 08:00-17:00
ring anknytning 177 10, val 1.

Skapa ärende via EASIT Självservice.