Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Pascal
Pascal är en applikation för vårdpersonal. I Pascal förskrivs och beställs läkemedel och handelsvaror till patienter som får sina mediciner fördelade i påsar (dospatienter). Här finns viktig information för dig som är användare av Pascal.
I Pascal visas en dospatients samtliga recept, oavsett om förskrivning skett i Pascal eller som e-recept. Läkare, sjuksköterskor och kliniska farmaceuter kan logga in i Pascal med sina SITHS-kort.
Aktuell information
Utbildning
Kontaktuppgifter till dosproducenten Apotekstjänst AB
Apotekstjänst Sverie AB dosförpackar läkemedel och levererar helförpackningar till patienter bland annat i Region Uppsala.
För att kommunicera med Apotekstjänst avseende ordinationer till dospatienter och beställningar av hela förpackningar är Pascal förstahandsalternativet.
Kundtjänst måndag till fredag 8-17
Telefon: 010-221 69 70
Avbrottsrutiner
Vid driftstopp i Pascal
Information om aktuell driftstatus för Pascal hittar du på Ineras hemsida.
Reservrutin
I första hand, avvakta tills Pascal åter är i funktion.
Vid situationer med akut behov av nyinsättning kan en helförpackning förskrivas via e-recept och ordinerat läkemedel kan hämtas ut på lokalt apotek.
Aktuella driftstörningar
-
Störningar i telefonin - Telia uppdaterar telemiljön
2024-09-15 07:00 -
Cosmic - Lösenordsbyte
2024-09-21 21:00 -
Driftstörning hos tolkförmedling
2024-10-02 16:00 -
Cosmic övningsmiljö–planerat driftavbrott
2024-10-07 08:00 - 2024-10-08 17:00 -
1177 journal - Servicefönster
2024-10-08 19:00 - 2024-10-08 21:30
Kontakt
För aktuellt driftstatus se Driftstatus hos Inera.
Akademiska sjukhuset
Måndag- torsdag kl 07:30-16:00
Fredag kl 07:30-15:00
Kontakta din vårdsystemsamordnare.
Lasarettet i Enköping
Ta hjälp av IT-stödspersonerna på enheten eller användarmanualer.
Saknar du behörighet kontakter du IT på 182 60 eller 182 02. Du kan också skicka ett ärendet till dem via Easit.
IT-stödspersonerna kan hjälpa till med att felanmäla till centrala Cosmic supporten via Easit.
Finns inte IT-stödspersonen på plats kan du kontakta Fanny Storm på anknytning 182 45 eller e-post: fanny.storm@regionuppsala.se
Du kan också själv anmäla in ärendet via Easit.
Nära vård och hälsa samt privata vårdgivare med Cosmic
Vardagar kl 08:00-17:00
ring anknytning 177 10, val 1.
Skapa ärende via EASIT Självservice.