Riktade hälsosamtal

Riktade hälsosamtal är en metod för identifiera ohälsosamma levnadsvanor. Syftet är att erbjuda stöd till förändring och förebygga hjärt- och kärlsjukdom och diabetes typ 2.

Med stöd av metoden riktade hälsosamtal kartlägger vi frisk- och riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom för att kunna erbjuda kunskap och stöd till förändring. Riktade hälsosamtal ger stora hälsoeffekter, främst vad gäller minskad förtida dödlighet, både vad gäller total dödlighet och dödlighet i hjärt- och kärlsjukdom. 

Så går ett riktat hälsosamtal till

Vi erbjuder invånare ett riktat hälsosamtal det år man fyller 40 år. Deltagaren svarar på frågor i en hälsoenkät. Vårdpersonalen tar blodprover och mäter värden. Hälsokurvan, ett visuellt och pedagogiskt verktyg, visar inom vilka områden det finns låg eller hög risk för sjukdom. Med hälsokurvan som utgångpunkt håller vi ett personcentrerat samtal med deltagaren. Samtalet utgår från deltagarens situation och önskemål. Vid identifierade riskfaktorer erbjuder vi stöd till förändring och uppföljning.

Riskfaktorer vi kartlägger

Utifrån hälsokurvan kartlägger vi riskfaktorer:

  • Levnadsvanor: fysisk aktivitet, matvanor, alkoholvanor, och tobaksvanor.
  • Biologiska riskfaktorer: blodtryck, blodfetter, blodsocker, BMI och bukfetma.
  • Psykosociala faktorer.
  • Ärftlighet.

Riktade hälsosamtal på vårdcentralen

Att erbjuda riktade hälsosamtal förutsätter att vårdcentralens arbetssätt och rutiner kring levnadsvanearbetet är strukturerat och tydligt. Detta gynnar alla patienter på vårdcentralen och bidrar till jämlik vård. Att hälsosamtalen också rymmer ämnen som stress, sömn och livssituation är ett sätt att tidigt uppmärksamma psykisk ohälsa.

Utbildade samtalsledare

De som genomför riktade hälsosamtal är främst sjuksköterskor eller distriktssköterskor som utbildats till samtalsledare. Att genomföra riktade hälsosamtal är en komplex arbetsuppgift som kräver bred medicinsk kompetens och förmåga att se till deltagarens förutsättningar och behov. Genom ett personcentrerat och utforskande samtal behöver samtalsledaren kunna stödja deltagaren att genomföra förändringar mot ett mer hälsosamt liv. Samtalsledaren använder sig av metoden motiverande samtal som lämpar sig väl i samtal med människor om förändring i syfte att finna och stärka deras egen motivation.

Riktade hälsosamtal i Region Uppsala

Riktade hälsosamtal erbjuds i de flesta av Sveriges regioner. I Region Uppsala finns beslut på att metoden ska införas på länets vårdcentraler. 

Sedan våren 2023 har listade 40-åringar erbjudits riktade hälsosamtal i ett antal modellverksamheter. Under 2026 breddar vi arbetet då fler vårdcentraler ska erbjuda riktade hälsosamtal.

Vårdcentralen som erbjuder riktade hälsosamtal

De vårdcentraler som erbjuder riktade hälsosamtal är: Praktikertjänst Ultuna vårdcentral, Enköpingshälsan, Tierps vårdcentral, Östervåla vårdcentral, Uppsala Barncentrum vårdcentral, Familjeläkarna Bålsta, Meliva vårdcentral Lindbacken, Meliva vårdcentral Kungshörnet, Hälsohuset Enköping vårdcentral, Kåbohälsan, Nyby vårdcentral, Meliva vårdcentral Ekeby, Meliva vårdcentral Aros, Heby vårdcentral och Familjeläkarna Skokloster.

Kostnadseffektiv metod

En hälsoekonomisk utvärdering visar att det är kostnadseffektivt att erbjuda riktade hälsosamtal till 40-åringar i Uppsala län. Kostnaden är måttlig i förhållande till effekten. 

Den preventiva paradoxen

Ur ett befolkningsperspektiv är det bättre att många med låg risk för hjärt-kärlsjukdom förbättrar sina levnadsvanor lite, än att några få med hög risk förbättrar sina levnadsvanor mycket. 

De med låg och måttlig risk är många fler och därmed sker många fler insjuknanden i denna grupp, jämfört med högriskgruppen. Genom att erbjuda en hel åldersgrupp i befolkningen nås både de med låg, måttlig och hög risk. 

Så tycker deltagarna

Intervjuer med deltagare visar att samtalet uppfattades som positivt av samtliga. Deltagarna värdesatte att i lugn och ro få gå igenom sina resultat och att få information om viktiga livsområden. Bemötandet var mycket bra och samtalsledaren beskrevs bland annat som proffsig, kompetent, förtroendeingivande, lyssnande och trevlig.

Mer om riktade hälsosamtal

Projektet är en del av omställningsarbetet Effektiv och nära vård 2030

Projektet ingår i målområde Hälsofrämjande och förebyggande – jag får stöd i att främja min hälsa.