Invånartjänst – 1177 direkt

1177 direkt erbjuder en ny, digital ingång till vården för invånare och patienter.

Vad är 1177 direkt?

Med 1177 direkt ges invånaren möjlighet att fylla i sina symtom digitalt för att sedan automatiskt bli lotsad vidare till rätt vårdnivå. Det gäller oavsett om hen går in via 1177.se, via vårdcentralens kontaktsida eller ringer sin vårdgivare. Den nya tjänsten innehåller även en möjlighet till chatt med vårdpersonal.

Målet med 1177 direkt är att förbättra tillgängligheten till vården och erbjuda nya sätt att kontakta oss på. Med 1177 direkt kan vi använda vårdens resurser på ett bättre sätt och på sikt hjälpa fler. Den nya tjänsten är också ett sätt att göra vården mer jämlik, oberoende av var i länet man bor. Invånarna kan kontakta vården när och var det bäst passar dem. Vi frigör även mer tid till fysiska besök.

Så här går det till

I flödesbilden nedan beskrivs hur tjänsten fungerar för invånaren.

1177_direkt.png

Invånaren loggar in med sin e-legitimation och svarar på frågor om sina symtom och besvär. Därefter får hen antingen råd om vad hen kan göra själv eller chatta med vårdpersonal. Vid behov erbjuds en bokad tid för fysiskt besök.

Informationsmaterial om 1177 direkt

Här hittar du informationsmaterial som rör 1177 direkt.

Tidplan

1177 direkt införs på alla vårdcentraler i länet under 2023 och den nya digitala tjänsten etableras i ordinarie vårdutbud inom Region Uppsala.

Fortsatt utveckling och införande av tjänsten inom fler delar av hälso- och sjukvården pågår.

Kontakt

Louise Arodén
Enhetschef Digital utveckling och e-hälsa
Objektägare Invånartjänster e-hälsa

018-611 60 95

Hanna Lundgren
Objektspecialist Invånartjänster e-hälsa

018-611 77 05

Regional förvaltning
Invånartjänster e-hälsa, Hälso- och sjukvårdsavdelningen
kontakt via mejl 1177etjanster@regionuppsala.se