Invånartjänst – 1177 direkt

Under 2023 inför Region Uppsala 1177 direkt. Det är en ny digital tjänst för invånarens symtombedömning, hänvisning och chatt. Tjänsten riktar sig till invånare som vill komma i kontakt med vården digitalt. Målet är att öka tillgängligheten till första linjens vård och bidra till effektivare användning av vårdens resurser.

Vad är 1177 direkt?

Den nya tjänsten ingår i utbudet hos 1177 och riktar sig till invånare som vill komma i kontakt med vården digitalt. Invånaren ges möjlighet att fylla i sina symtom digitalt för att sedan automatiskt bli lotsad vidare till rätt vårdnivå. Det kan vara till egenvårdsråd, bemannad chatt eller videosamtal. Den automatiska triageringen gör att vårdpersonalen kan hjälpa den med störst behov först.

Den nya tjänsten har tagits fram inom det nationella initiativet Första linjens digitala vård. Där ingår ett antal utvecklingsprojekt som en del av en överenskommelse mellan regeringen och SKR inom god och nära vård. Målbilden är att öka tillgängligheten till vården, framför allt med hjälp av digitala tjänster och självservicetjänster. Digitalt när det går, fysiskt när det behövs.

Hur fungerar tjänsten?

I filmen får du en kort introduktion till hur den digitala tjänsten 1177 direkt kommer att fungera. Filmen är cirka fyra minuter lång.

 

Frågor och svar

Få svar på dina frågor om nya tjänsten 1177 direkt.

 

Hur ser tidplanen ut?

Inera har tecknat avtal med Platform24 och påbörjat etablering av den nya tjänsten. 1177 direkt införs i utvalda verksamheter inom primärvårdsnivån i Uppsala län med start våren 2023. Ett basinförande med start 7 mars 2023 följs av ett tidigt införande på de vårdcentraler som ingår i projektet.

Följande verksamheter ingår i basinförandet:

  • 1177 på telefon, Nära vård och hälsa.
  • Fålhagens vårdcentral, Nära vård och hälsa.
  • Familjeläkarna Bålsta.
  • Kåbohälsan, Prima Vård.
  • Ultuna vårdcentral, Praktikertjänst.

Följande verksamheter ingår i det tidiga införandet:

  • Aros hälsocenter.
  • Örsundsbro vårdcentral, Nära vård och hälsa.
  • Eriksbergs vårdcentral, Nära vård och hälsa.
  • Gimo vårdcentral, Nära vård och hälsa.
  • Alunda vårdcentral (filial till Gimo vårdcentral).
  • Österby vårdcentral (filial till Gimo vårdcentral).
  • Östervåla vårdcentral, Nära vård och hälsa.

Projektet kommer att säkerställa förvaltning av den nya tjänsten och skapa förutsättningar för verksamheten att själva påbörja breddinförande av tjänsten inom relevanta verksamheter inom primärvård, men även inom specialistvården. Breddinförandet på vårdcentraler blir med start hösten 2023 enligt kommande införandeplan. Målet är att den nya digitala tjänsten etableras i ordinarie vårdutbud inom Region Uppsala.

Kontakta projektet

Louise Arodén

Enhetschef, Digitaliseringsavdelningen

Anna Ek

IT-strateg

Heléne Bergerus

IT-strateg

Fredrik Häggkvist

Handläggare