Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Dialogprocess
Med dialogprocess menas själva genomförandet av invånardialog. Varje undersökning hanteras som ett separat projekt/uppdrag och följer en bestämd process.
- Dialog skapar förväntningar. För varje dialog ska det formuleras ett syfte om vad man vill uppnå, vilka villkor som gäller avseende grad av påverkansmöjlighet/delaktighet samt hur åsikterna kommer att tas till vara.
- Verksamhet som önskar genomföra invånardialog ska förankra genomförande hos projektägare eller linjechef.
- Metodstöd för invånarmedverkan ska finnas i ordinarie organisation, utvecklingsavdelning eller verksamhetsutvecklare inom varje förvaltning/verksamhet.
- Verksamhet som önskar använda invånarpanel lämnar beställning till Invånartjänster e-hälsa (initiering).
- Planering genomförs i samverkan mellan beställare och Invånartjänster.
- Metod för dialog anpassas till syfte och grad av delaktighet/påverkansnivå.
- Deltagare och allmänhet ska erbjudas fortlöpande återkoppling.
- Konsultation (enkätundersökning)
- Invånartjänster genomför datainsamling och levererar resultat till beställare
- Invånartjänster återkopplar resultat till deltagare och allmänhet
- Tidsfrist fastställs för varje undersökning
- Dialog, fokus- och arbetsgrupper
- Invånartjänster levererar urval
- Beställare genomför dialog och återkopplar till deltagare
- Beställare återkopplar resultat och utvärdering till Invånartjänster
- Invånartjänster återkopplar till allmänhet
- Invånartjänster följer upp
- Konsultationer och dialogmöten genomförs utan ersättning. Vid dialogmöten kan hälso- och sjukvård erbjuda ersättning. Beställaren står för kostnaden (se Riktlinje med bilaga ersättningsmodell).
- Varje undersökning följs upp och utvärderas utifrån följande:
- Vilken typ av dialog genomfördes?
- Hur många deltog i dialogen
- Hur påverkade dialogen beslut eller utveckling?
- Vad är det viktigaste vi har lärt oss från dialogen?
- Har syfte och mål uppnåtts?
- Uppdagades några outtalade syften eller förhoppningar som inte specificerades från början?
- Vad gjordes bra?
- Vad kunde gjorts bättre?
Kontakt
Christina Hermans
Projektledare/objektspecialist invånartjänster