Dialogprocess

Med dialogprocess menas själva genomförandet av invånardialog. Varje undersökning hanteras som ett separat projekt/uppdrag och följer en bestämd process.

  • Dialog skapar förväntningar. För varje dialog ska det formuleras ett syfte om vad man vill uppnå, vilka villkor som gäller avseende grad av påverkansmöjlighet/delaktighet samt hur åsikterna kommer att tas till vara.
  • Verksamhet som önskar genomföra invånardialog ska förankra genomförande hos projektägare eller linjechef.

  • Metodstöd för invånarmedverkan ska finnas i ordinarie organisation, utvecklingsavdelning eller verksamhetsutvecklare inom varje förvaltning/verksamhet.

  • Verksamhet som önskar använda invånarpanel lämnar beställning till Invånartjänster e-hälsa (initiering).
     
  • Planering genomförs i samverkan mellan beställare och Invånartjänster.

  • Metod för dialog anpassas till syfte och grad av delaktighet/påverkansnivå.
  • Deltagare och allmänhet ska erbjudas fortlöpande återkoppling.
      
  • Konsultation (enkätundersökning) 
    • Invånartjänster genomför datainsamling och levererar resultat till beställare
    • Invånartjänster återkopplar resultat till deltagare och allmänhet 
    • Tidsfrist fastställs för varje undersökning

  • Dialog, fokus- och arbetsgrupper 
    • Invånartjänster levererar urval
    • Beställare genomför dialog och återkopplar till deltagare
    • Beställare återkopplar resultat och utvärdering till Invånartjänster
    • Invånartjänster återkopplar till allmänhet 
    • Invånartjänster följer upp 

  • Konsultationer och dialogmöten genomförs utan ersättning. Vid dialogmöten kan hälso- och sjukvård erbjuda ersättning. Beställaren står för kostnaden (se Riktlinje med bilaga ersättningsmodell).

  • Varje undersökning följs upp och utvärderas utifrån följande:
    • Vilken typ av dialog genomfördes?
    • Hur många deltog i dialogen
    • Hur påverkade dialogen beslut eller utveckling?
    • Vad är det viktigaste vi har lärt oss från dialogen?
    • Har syfte och mål uppnåtts?
    • Uppdagades några outtalade syften eller förhoppningar som inte specificerades från början?
    • Vad gjordes bra? 
    • Vad kunde gjorts bättre? 

Kontakt

Christina Hermans

Objektspecialist, invånartjänster e-hälsa