Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Kampanj – För livets alla
Som första region i landet genomför vi under hösten en satsning för att öka kunskapen om psykisk hälsa. Genom kampanjen ”För livets alla” som bland annat kommer att visas i UL-trafiken, på skolor och ungdomsgårdar i länet, på vårdcentraler, ungdomsmottagningar och hos Folktandvården samt på fler ställen inom civilsamhället är målet att etablera begreppet psykisk hälsa bland unga i Uppsala län.
Målgruppsanalyser har visat att det finns ett stort behov i befolkningen, i synnerhet bland unga, att få kunskap om hur man stärker och bibehåller sin psykiska hälsa. Kampanjen ska bidra till att de ska få en grundläggande kännedom om begreppet och känna till att de kan vända sig till Folkhälsomyndighetens sida dinpsykiskahalsa.se/ung och UMO.se för att få veta mer om vad som påverkar psykiskt mående samt vad de själva kan göra för att må bättre.
Så många som 30 procent av befolkningen har svårt att sätta ord på sina känslor, och 40 procent i åldersgruppen 16–19 år anser att deras förmåga att sätta ord på sina känslor är ganska eller mycket dålig. Andelen män som anser att deras förmåga att sätta ord på sina känslor är ganska eller mycket dålig är dubbelt så hög jämfört med andelen kvinnor. Kampanjen riktar sig därför i detta första skede till unga och unga vuxna med särskilt fokus på unga killar och män.
Delaktighet från målgruppen
Satsningen är ett resultat av den målgruppsanalys och kartläggning som tidigare genomförts vad gäller ungas önskemål och behov av kunskap, samt vilka format och faktorer som möjliggör kunskapsinhämtning. Målgruppen har varit delaktiga i processen från start till slutprodukt.
På längre sikt är målsättningen en förbättrad psykisk hälsa för målgruppen genom ökad förmåga att få tillgång till, förstå, värdera och använda information för att bibehålla och främja hälsa – det vill säga ökad hälsolitteracitet.
Vad menas med hälsolitteracitet?
Hälsolitteracitet innefattar förståelsen för den egna hälsan och förmågan att stödja andra i hälsorelaterade beslut. Utgångspunkten är att människor själva ska kunna främja hälsa och lösa hälsoproblem. Graden av hälsolitteracitet kan påverka människors möjlighet till vård på lika villkor.
Hälsolitteracitet gällande psykisk hälsa refererar till individens förmåga att förstå, tolka och använda information relaterad till psykisk hälsa för att fatta informerade beslut, hantera sitt eget psykiska välbefinnande, ge stöd till varandra och minska stigma.
Kampanjen inleds i samband med Suicidpreventiva dagen den 10 september och pågår initialt till och med den 10 oktober då det sammanfaller med Världsdagen för psykisk hälsa.
Kampanjmaterial, filmer och affischer
Är du intresserad av att hjälpa till att sprida kampanjen så kan du höra av dig till någon av kontaktpersonerna. Det finns affischer i tre olika versioner samt rörligt material som kan användas på bildskärmar eller sociala medier.
Filmer för digitala skärmar
Film: Soffan
Film: Fotobåset
Affischer
Ladda ner och skriv ut affischerna här
Kontakt
Emma Manner
Strateg psykisk hälsa Region Uppsala
Telefon: 072-450 06 72
Christina Hallin
Kommunikationsstrateg Region Uppsala
Telefon: 070-558 66 16