Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Personcentrerat arbetssätt
Personcentrering är ett förhållningssätt som är nära kopplat till värderingar, attityder och kulturen i en verksamhet. Förhållningssättet grundas på tanken att mottagaren är en person med förmågor och behov. Personcentrerad vård handlar om att se varje patient som en partner i vården. Det innebär att ta tillvara på personens kunskap, erfarenhet och livssituation och tillsammans skapa en vård som bygger på delat ansvar, respekt och gemensamma beslut.
Vad är personcentrerat arbetssätt?
Personcentrering är en etik som vägleder praktiska handlingar som medmänniska och som yrkesperson. Personcentrerad vård innebär att ett partnerskap mellan patient/närstående och personal inom vården. Det handlar om att gå från att göra något för en patient till att patienten är en del av teamet.
Det innebär att:
- Lyssna noggrant på vad som är viktiga för patienten och dess närstående.
- Bygga en vårdrelation som bygger på respekt och förtroende.
- Fatta gemensamma beslut utifrån patientens berättelse, förmågor och behov.
Varför är det viktigt?
Alla individer har rätt att påverka beslut som rör deras egen person, hälsa och liv. Förutom att denna rättighet är fastställd i hälso- och sjukvårdslagen så visar forskning att personcentrerad vård leder till:
- Ökad trygghet och delaktighet för patienter.
- Bättre vårdresultat.
- Effektivare vård och bättre användning av resurser.
- Stärkt arbetsglädje och engagemang hos medarbetare.
Hur gör vi i Region Uppsala?
I Region Uppsala arbetar vi stegvis med att utveckla ett personcentrerat arbetssätt inom hela organisationen. Några exempel på vad det innebär i praktiken:
- Använda dokumenterad överenskommelse – där patienten och teamet gemensamt formulerar mål och plan.
- Involvera patienter och närstående i förbättringsarbete och utveckling.
- Erbjuda utbildningar och stöd till medarbetare och chefer.
- Utveckla ett gemensamt språk och gemensamma arbetssätt inom hela regionen.
Vad innebär det för dig som medarbetare?
Alla som arbetar i vården, oavsett roll, har en viktig del i att skapa en personcentrerad kultur. Det kan handla om att:
- Lyssna på berättelsen och ställa frågan "Vad är viktigt för dig?"
- Anpassa information och beslut till varje patients individuella behov, och när det är möjligt, skapa en gemensam plan för vård och behandling.
- Ta vara på patientens erfarenhet och inkludera patient och anhöriga som en del av teamet.
- Samverka mellan professioner för att ge en sammanhållen vård.
Relaterade ämnesområden
Här hittar du mer information som berör personcentrerat arbetssätt.
Externa länkar
- Personcentrerad vård, Sveriges kommuner och regioner
- Centrum för personcentrerad vård (gu.se)
- Personcentrering (kunskapsguiden.se)
- Personcentrerad vård (vardhandboken.se)
- Patient- och brukarmedverkan
- Rapport ”Patient- och närståendesamverkan för bättre forskning och hälso- och sjukvård" (samka.se)
Kontakt
Ida Thollin Hall
Utvecklingsstrateg
Ann-Christin Hultman Lantz
Vårdutvecklare
Karolina Mark
Handläggare
Cecilia Söderberg
Verksamhetsutvecklare
Marielle Sandstedt
Arvodist