Information om skapande skola 2024/2025

Kulturrådet har beviljat Skapande skola-medel till Östhammars kommun för alla grundskolor och den anpassade grundskolan. Utbudet som erbjuds grundskolan genom Skapande skola-bidraget presenteras på den här sidan. Kulturaktiviteterna är helt kostnadsfria för skolan.

Gör så här

Aktiviteterna är listade utifrån konstform och målgrupp med korta beskrivningar. Skolan rangordnar önskade aktiviteter för sina klasser och anmäler intresse via ett formulär som skickas till skolans kontaktperson för Skapande skola. Sista datum för intresseanmälan är 14 juni 2024.

Därefter programlägger Region Uppsala aktiviteterna utifrån skolornas önskemål i så stor utsträckning som möjligt och återkopplar löpande till skolorna inför och under höstterminen.

Valbara aktiviteter

Cirkus

Cirkus Trattofon • Cirkusworkshop                                       
Åk F–2

Hur rör sig trötta elefanter, arga myror, hemliga ormar? Vägledda av en av clownerna i Cirkus Trattofon får barnen utforska olika kroppsliga uttryck; dansa på olika sätt, röra sig som djur och visa känslor med rörelser. De får också öva enkel akrobatik och mänskliga pyramider samt aktivera fantasin i inlevelselekar.

Trolleriworkshop • Johan Ståhl och Leif Olberius                   
Åk 4-9

Johan Ståhl eller Leif Olberius kommer ut till klassen. Eleverna får lära sig grunderna inom trolleri, vilket stärker självkänslan, övar upp finmotoriken och använder logiskt kreativt tänkande. Workshopen ger även verktyg för att kunna stå framför människor och tala.

Jongleringsworkshop • Wedins varieté                                 
Åk 4-9

Cirkuspedagogen Kalle Wedin lär ut jonglering genom en enkel, rolig och lustfylld pedagogik. Under 60 minuter får eleverna lära sig den ädla konsten att jonglera med tre bollar.

Dans

Dansa en bok • Emelie Englund                                            
Åk F-3

Dansa bokstäver, dansa ord och dansa meningar! ”Dansa en bok” är ett kreativt och spännande arbetssätt som stimulerar till läsning och dans. Metoden utgår från innehållet i en bok, barnets egen fantasi och unika rörelsespråk.  Tillsammans med danspedagoger får eleverna läsa en saga eller dikt tillsammans och utveckla sina rörelser till en koreografi.

Dansmatte • Evelina Lindahl                                                
Åk F-5

En workshop i dansmatte erbjuder en alternativ inlärningsmetod där eleverna får jobba med matematik med hjälp av dans, och muskelminnet sedan hjälper eleverna även på vanliga matematiklektioner.

Dans- och trumworkshop • Dabo music                                
Åk F-6

Younoussa Dabo besöker klassen under en lektion och ger en workshop i afrikansk dans och trumma.

Workshop i balett – Kungliga operan                                    
Åk F-9

Utforska dansens universum på ett lekfullt sätt! Eleverna får prova på balettens grunder tillsammans med Kungliga Operans pedagoger och undersöka hur rörelser och musik kan berätta en historia. Vänd på perspektiv, skapa nya världar genom koreografi och prova både stora och små känslouttryck.

Dansworkshop • Uppsala <3 Hip Hop                                   
Åk 4-9

Workshopen inleds med uppvärmning och genomgång av grundsteg och grooves. Därefter får eleverna utveckla stegen till koreografier eller dansövningar. Eleverna får jobba med dansteknik men även öva på improvisation och hitta sitt eget rörelsemönster, uttryck och skapande. Lektionerna anpassas efter elevernas nivå.

Reach - föreställning • Mema dans                                      
Åk 7-9

Vilka förväntningar läggs på en ungdom idag, och hur handskas man med dem? En klassrumsföreställning om kraven utifrån, uppifrån och om lyssnandet till det som kommer inifrån. Dansarna intar klassrummet i en pulserande dansmeditation.

Film, foto och digitalt skapande

Animationsworkshop • Erik Hedman                                     
Åk F-9

Klassen arbetar med animerad film under en halvdag. Efter en gemensam genomgång av hur man animerar och skapar figurer och bakgrunder, jobbar eleverna i grupp och skapar sina egna animerade filmer. Dagen avslutas med att titta på filmerna tillsammans.

Datorspelsgrafik • Karin Bruér                                              
Åk 4-9

Många tror att datorspelsutveckling är ett tekniskt yrke, men det är lika vanligt att jobba med grafik, musik och animation. I den här workshopen så får eleverna testa på hur det är att göra grafik till ett datorspel och får insyn i en av de mest kreativa sysslorna i spelskapande; koncept-grafik.

Gör en egen kortfilm • Skaparkraft                                        
Åk 4-9

Eleverna får skapa en egen kortfilm kring valfritt tema, t.ex. om sin närmiljö, vänskap, klimatet, vikingatiden eller annat. Filmpedagoger kommer till skolan under en heldag och hjälper eleverna att skriva manus, filma med skolans ipads och klippa. Sedan får eleverna titta på filmerna ihop när projektet är färdigt.

Normkritiskt fotografi • Anna Ledin Wirén                              
Åk 5-9

Fotoworkshop under två timmar. Eleverna introduceras till fotografins grundstenar i form av ljus och bildkomposition och får se exempel på olika sätt att berätta med bildspråk, genom bilder från sociala medier eller från fotografer som arbetar normkritiskt. Därefter får eleverna i grupp öva fotografi på temat identitet. Eleverna använder sina egna smartphones eller skolans iPads/Chromebooks.

Konst/bild/form

Skakisar • Kajsa Sjölén                                                        
Åk F-3

Ett konstprojekt som innefattar elektronik, teknik och rörelse. Eleverna bygger med återvunna förpackningar varsin kropp, och kopplar sedan på små batterimotorer. Projektet lär eleverna om balans, att kunna göra fel, uppfinnande, elektricitet och rörelse. Grunden är teknik, men själen är konsten. Materialet består av gamla förpackningar och enkla, stabila elektronikkomponenter som kan användas flera gånger om.

Illustrationsworkshop • Jonna Björnstjerna                           
Åk 2-5

Jonna håller workshops i tecknande eller skrivande, eller både och. Gärna lite läskiga. Hon kan till exempel lära ur hur man ritar monster, spöken och annat otäckt, eller hur man skriver en kuslig berättelse. Hon delar med sig av sina bästa knep helt enkelt.

Teckna serier eller manga • Lisa Medin                                
Åk 4-9

Tecknarworkshop med fokus på att skapa egna figurer som kan användas i olika slags bildberättelser, som serieteckning, manga eller illustration. Efter en genomgång av grunderna i hur man skapar tecknade figurer, får eleverna prova olika teckningstekniker steg för steg, och skapa olika slags figurer.

Litteratur/berättande/skrivande

Författarbesök • Sanna Juhlin                                              
Åk 1-3

Under mitt författarbesök visar jag sagor jag gjorde som barn, berättar hur jag skapat mina böcker, hur jag tänker kring fantasi och karaktärer och mysterier. Förhoppningsvis ger det inspiration till elever och lärare att skapa egna projekt. Klassen förbereder sig inför besöket genom att läsa eller lyssna på mina böcker och skriva ner frågor de vill ställa.

Författarbesök • Charlotta Lannebo                                      
Åk 1-3

Charlotta vill uppmuntra alla att berätta. Att själv få formulera sig betyder så mycket för självkänslan och självförtroendet, oavsett om man är barn eller vuxen. Att berätta och hitta ett eget språk handlar om att hitta sin egen identitet och alla har ett eget språk och en egen röst. Hon inspirerar också till läsning, det finns en bok eller en berättelse för alla.

Författarbesök • Anders Sparring                                         
Åk 1-3

Anders läser sina egna texter, ber eleverna om deras tankar och förslag på på förbättringar, och ger därmed en inblick i hur skrivarbetet ser ut innan en bok är färdig. I mån av tid sätter han sätta enklare skrivuppgifter att arbeta med enskilt eller i grupp, som sedan redovisas i slutet av besöket.

Författarbesök • Jo Salmson/Catharina Wrååk                      
Åk 1-6

Författaren ger både tips om skrivande och berättar hur en bok blir till. Hon pratar också om sina böcker, med tonvikt på det som passar just den klass hon besöker. Hon brukar avsluta med att svara på barnens frågor. Skrivövningar och fantasiträning är också något hon kan genomföra. Skolan får gärna komma med önskemål, som hon uppfyller om det är möjligt.

Författarbesök • Anette Skåhlberg                                        
Åk 1-6

Anette vill inspirera eleverna att skriva och berätta egna historier. Hon berättar om hur det är att vara författare, läser ur sina böcker och låter eleverna skapa sina egna historier genom övningar och praktiska verktyg.

Författarbesök • Måns Gahrton                                            
Åk 4-6

Under författarbesöket vill författaren inspirera till både eget läsande och skrivande. Han ritar, läser högt och roar, och han kan även gärna starta upp eller avsluta läsprojekt som genomförs av läraren.

Författarbesök • Lena Ollmark                                             
Åk 4-6

En workshop med skrik, skratt och spökhistorier i fokus. Var får man idéer ifrån? Hur skapar man huvudpersoner och hur får man läsaren att tro på spöken? Hur skriver man gestaltande och vad gör man när man kör fast? Författaren berättar om sitt eget skrivande och avslutar med att läsa en av sina egna spökhistorier. Hon lämnar sedan klassen med uppgiften att skriva egna spökhistorier, som hon lämnar återkoppling på.

Författarbesök • Niklas Krog                                                
Åk 7-9

Författaren bjuder in eleverna till ett samtal om läsning och pratar om vikten av envishet när man skriver. Eleverna får göra enkla skrivövningar, som går ut på att skriva några få meningar och försöka skapa bilder i läsarens huvud. När det lyckas blir både läsning och skrivande roligt.

Författarbesök • Johanna Lindbäck                                      
Åk 7-9

Författaren leder en skrivworkshop under en lektion, där eleverna kommer igång med en berättelse som sedan är lätt att bygga vidare på om man vill. Klassen kan välja genre eller tema efter vad som passar för tillfället.

Författarbesök • Sara Ohlsson                                             
Åk 7-9

Klassen får gärna ha läst någon av Saras böcker och förberett frågor innan hon kommer. Under besöket håller hon i ett samtal med utgångspunkt i boken som klassen har läst, och kring de teman som boken tar upp. Besöket brukar avslutas med någon form av skriv- eller berättelseövning. Till Tjejer-serien finns gratis lärarhandledningar, för de som vill jobba extra mycket med någon av böckerna i samband med författarbesöket.

Musik

Min magiska trädgård • Anna Widing & Trio X                       
Åk F-3

Skapa en egen konsert tillsammans med musikalartisten Anna Widing och musikerna i Trio X. Föreställningen består av ett antal nyskrivna sånger som varvas med berättelser från naturens magiska värld. Barnen är med och sjunger sånger och refränger som de övar in med hjälp av ljudfiler och texter och/eller noter som skickas till skolan i förväg.

Låtskrivarworkshop • Orkesterpop                                       
Åk F-6

Hur skriver man en text? Vad är en låt? Orkesterpops David Shutrick och Mija Folkesson inspirerar barnen att fatta pennan och skriva ner egna ord som resulterar i en egen klasslåt. Eleverna får se en film där de går igenom grunderna i musikskapande. Därefter besöker musikerna klassen i klassrummet och coachar eleverna i den skapande processen. Projektet avslutas med en ljudinspelning som skickas till varje klass digitalt.

1789 – Den franska revolutionen • Uppsala kammarsolister      
Åk 6-9

Följ med in i den franska revolutionens våldsamma förlopp och lär känna några av nyckelpersonerna! Med musik av bland andra Beethoven, Tjaikovskij, Auerbach och Mendelssohn möter vi Ludvig XVI, Marie Antoinette och Axel von Fersen. Vi upplever orättvisor, vrede och våld i en tid då folket tröttnat på den gamla ordningen och kräver frihet, jämlikhet och broderskap. Med berättande, musik och bildspel skildras utvecklingen av det demokratiska stadsskicket. Föreställningen är 30 minuter lång.

Teater

Workshop i mim och musik • Kungliga Operan                      
Åk F-9

Kungliga Operans pedagoger utforskar tillsammans med eleverna vad vi kan berätta med kroppen. Ord och sång läggs åt sidan och eleverna får koncentrera sig på kroppen som instrument, röra sig till musik av olika slag, och fokusera på fysisk gestaltning. Hur blir vi lätta som en fjäder eller tunga som en sten? Eleverna får prova på mimskådespelarnas teknik – från enkla rörelser till mer sammansatt koreografi.

Systern från havet – föreställning • Teater Da Capo              
Åk 1-3

Mest av allt, i hela världen, önskar sig Margareta en hund. På andra sidan havet bor Sirkka med leksakshunden Toivo. Det är krig och Sirkka måste ge sig av. Hon far ensam över det stora havet med Toivo i famnen. Hon hamnar i Sverige, hos Margareta som önskar sig en hund, inte en syster. En historia om att lämna sin familj och om att bli vänner mot sin vilja, berättad och gestaltad av en skådespelare och en cellist. Musiken blir till ord, känslor och sinnesstämningar.

Pelle Svanslös – föreställning • Uppsala Stadsteater             
Åk 1-3

Pelle är ny i stan och försöker skaffa vänner. Uppsalakatterna går på marknad, spelar rock och dansar kattpolka. Men det är inte helt lätt det här med nya kompisar när man blir retad för sin obefintliga svans… Bussen går till Uppsala Stadsteater och en musikteaterföreställning för hela familjen med Gösta Knutssons kattklassiker Gullan, Bill, Bull, den svanslösa stjärnan Pelle och alla de andra lurviga.

Spela Man – föreställning & workshop • Dotterbolaget                
Åk 5-7

Tre clowner ska redovisa ett grupparbete om manlighet. Med humor, clownnäsa och en portion igenkänning går de från trams till djupaste tragedi. Varför letar sig unga killar till gamla normer? Varför väljer de gängens machokultur istället för jämställdhetens ljusa framtid? Vilka är förebilderna och vem har egentligen svaren? Föreställningen följs av en workshop för de som identifierar sig som killar och de andra eleverna arbetar med samma material i klassrummet.

Masken är så himla tät – förarbete & föreställning • Uppsala Stadsteater
 Åk 5-7

Våra sociala flöden svämmar över av ansikten. Tillrättalagda, tillfixade, sminkade, med och utan filter. Vad är jaget och vad är masken – i skolans värld och i vår digitala sociala värld? Skådespelarna bär masker, som under föreställningens gång tas av. Tillsammans med barnen utforskas relationen till ansiktet, yta, normer och utseende. I förarbetet, som sker på skolan, får eleverna prova på teater, samtala om hur man är publik och hur föreställningen går till.

Mörkret – föreställning • Östfronten                                           
Åk 8-9

Maya bor med sin mamma som är världens bästa men inte alltid. En decemberkväll blir det farligt på riktigt. Två skådespelare berättar om Maya, hennes mamma och det mörker som ibland tar över och styr mamman. En svart historia om barnets utsatthet och sorgen i att behöva vara mamma till sin egen mamma, men också en historia om hopp och att kunna mötas på riktigt bortom rollerna.

Kontakt

Karin Sundequist

Vik. verksamhetsutvecklare barn och unga