Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Teoretiska modeller – föräldraskap i kontexten av kognitiva svårigheter
Denna kunskapsöversikt beskriver Feldmans kontextuella modell kring föräldraskap hos personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och diskuterar ny, relevant forskning. Modellen, liksom forskning, betonar betydelsen av faktorer utöver IF i sig, såsom uppväxterfarenheter, socialt och professionellt stöd, socioekonomiska förutsättningar, traumatiska erfarenheter och hälsa.
Denna systematiska kunskapsöversikt undersökte sambandet mellan psykisk ohälsa och socialt stöd hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF), grundat i en teoretisk modell (Sterling, 1998). Forskarna finner risk för psykisk ohälsa, begränsat socialt stöd och ett samband mellan de två. Forskarna noterar även att interventioner som ökat socialt stöd också medfört ökad psykisk hälsa.