Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Anpassat stöd till familjer där föräldrar har kognitiva svårigheter – genom stöd till yrkesverksamma
Vetenskaplig artikel som beskriver SUF Kunskapscentrums arbetsmodell och erfarenheter av att stödja yrkesverksamma som möter föräldrar med kognitiva svårigheter. Den sammanfattar bakgrund, struktur och centrala lärdomar från en verksamhet som utvecklats under 20 år.
Bakgrund
I många länder saknas långsiktiga strukturer för att ge anpassat stöd till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning och andra kognitiva svårigheter. Stödet är ofta splittrat, och yrkesverksamma inom exempelvis vård, socialtjänst, skola och habilitering efterfrågar kunskap, metoder och bättre samverkan.
SUF Kunskapscentrum i Uppsala län har under två decennier byggt upp en modell för att möta dessa behov. Modellen kombinerar regional samordning, lokalt förankrat utvecklingsarbete och återkommande stöd till yrkesverksamma.
Metod
Artikeln bygger på en beskrivande genomgång av SUF:s struktur, arbetssätt, utvecklingsprojekt och forskningssamarbeten. Den inkluderar dokumentation av verksamhetens erfarenheter, exempel på implementerade stödmetoder samt resultat från en extern utvärdering av organisationens funktion och nytta.
Resultat och analys
Analysen visar att SUF-modellen erbjuder en hållbar struktur som ger yrkesverksamma bättre förutsättningar att möta och stödja föräldrar med kognitiva svårigheter. Genom kontinuerliga utbildningar, konsultationer och lokala utvecklingsprocesser får verksamheterna både ökad kunskap och tillgång till mer ändamålsenliga metoder.
Att metoderna upplevs som relevanta och användbara i praktiken kan hänga samman med att SUF:s arbete utgår från yrkesverksammas behov och föräldrars egna erfarenheter.
Modellen bedöms också ha stärkt samverkan mellan verksamheter, vilket i sin tur ger en mer sammanhållen kedja av stöd till familjerna. En extern utvärdering pekar på att SUF:s stabila och långsiktiga organisation är en central framgångsfaktor.
Ytterligare en framgångsfaktor är att arbetet har sin grund i både FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) och konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Slutsats
En långsiktigt förankrad, samverkansbaserad modell – som bygger på mänskliga rättigheter, yrkesverksammas behov, kunskap från forskning och föräldramedverkan – kan bidra till att skapa mer ändamålsenligt stöd för familjer där föräldrar har kognitiva svårigheter.
Referens
Forslund, T., Melander, S., Springer, L., Dahlström Stolpe, L. & Jöreskog, K. (2025). Adapted support to families headed by parents with intellectual disability through support to practitioners: SUF Resource Centre and examples from Uppsala, Sweden. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities (JARED), 38 (5), Article e70136.
Läs artikeln
Artikeln kan laddas ner i fulltext via Uppsala universitet, open access: