Upplevelser av PYC hos föräldrar med IF

Studien undersöker hur föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller annan utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning upplever stödprogrammet Parenting Young Children (PYC). Resultaten visar att ett tillitsfullt och individanpassat arbetssätt kan stärka föräldrars förmåga.

Bakgrund

Det finns lite forskning om hur föräldrar med intellektuella och utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar upplever stödprogrammet Parenting Young Children (PYC), som syftar till att stärka föräldraförmågan. Den här studien undersökte hur föräldrar upplevde PYC:s arbetssätt.

Metod

Intervjuer genomfördes med 15 svenska föräldrar (8 mammor och 7 pappor) som bedömdes ha risk för att inte kunna tillgodose sina barns behov och som hade fått stöd genom PYC i minst sex månader. Intervjuerna analyserades med tematisk analys.

Resultat

Två huvudteman med totalt sex underteman identifierades:

  • Att bygga en tillitsfull relation med PYC-praktikern

  • Individanpassat stöd, planering och träning i samarbete

Ett övergripande tema framkom också:
PYC:s arbetssätt underlättar inlärning av föräldraförmåga genom en trygg, samarbetsinriktad process med anpassat stöd.

Slutsats

Föräldrar med intellektuella och utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar upplevde PYC som ett hjälpsamt och väl anpassat stöd. Studien visar att föräldraförmåga kan utvecklas genom ett individanpassat arbetssätt där samarbete och tydliga, praktiska metoder används.

Läs hela artikeln

Parenting Young Children (PYC) for parents with intellectual and developmental disabilities: parents’ experiences of the support program’s methodology (tandfonline.com)

Referens

Randell, E., Forslund, T., Strandberg, T., Holmefur, M., & Wennberg, B. (2025). Parenting Young Children (PYC) for parents with intellectual and developmental disabilities: Parents’ experiences of the support program’s methodology. Journal of Intellectual & Developmental Disability. Advance online publication. 

Kontakt

Tommie Forslund

Forskare