Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Upplevelser av PYC hos föräldrar med IF
Studien undersöker hur föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller annan utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning upplever stödprogrammet Parenting Young Children (PYC). Resultaten visar att ett tillitsfullt och individanpassat arbetssätt kan stärka föräldrars förmåga.
Bakgrund
Det finns lite forskning om hur föräldrar med intellektuella och utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar upplever stödprogrammet Parenting Young Children (PYC), som syftar till att stärka föräldraförmågan. Den här studien undersökte hur föräldrar upplevde PYC:s arbetssätt.
Metod
Intervjuer genomfördes med 15 svenska föräldrar (8 mammor och 7 pappor) som bedömdes ha risk för att inte kunna tillgodose sina barns behov och som hade fått stöd genom PYC i minst sex månader. Intervjuerna analyserades med tematisk analys.
Resultat
Två huvudteman med totalt sex underteman identifierades:
-
Att bygga en tillitsfull relation med PYC-praktikern
-
Individanpassat stöd, planering och träning i samarbete
Ett övergripande tema framkom också:
PYC:s arbetssätt underlättar inlärning av föräldraförmåga genom en trygg, samarbetsinriktad process med anpassat stöd.
Slutsats
Föräldrar med intellektuella och utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar upplevde PYC som ett hjälpsamt och väl anpassat stöd. Studien visar att föräldraförmåga kan utvecklas genom ett individanpassat arbetssätt där samarbete och tydliga, praktiska metoder används.
Läs hela artikeln
Referens
Randell, E., Forslund, T., Strandberg, T., Holmefur, M., & Wennberg, B. (2025). Parenting Young Children (PYC) for parents with intellectual and developmental disabilities: Parents’ experiences of the support program’s methodology. Journal of Intellectual & Developmental Disability. Advance online publication.