Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Mammor med intellektuell funktionsnedsättning (IF), traumatiska erfarenheter, och deras barns anknytningskvalitet
Denna studie undersökte traumatiska erfarenheter hos 26 mammor med IF och deras barns anknytningskvalitet. Studien inbegrep också en matchad jämförelsegrupp av mammor utan IF och deras barn.
Anpassade intervjuer
I denna studie undersöktes mammornas erfarenheter av trauma genom intervjuer baserade på validerade frågeformulär anpassade för målgruppen. Traumatiska erfarenheter kunde handla om fysiska, sexuella eller emotionella övergrepp, omsorgssvikt eller traumatiska separationer från egna anknytningspersoner. Barns anknytningskvalitet undersöktes med intervjumetoden ”the Separation Anxiety Test (SAT)”.
Vanligt med erfarenhet av trauma
Nästan alla mammor med IF (91%) hade varit med om traumatiska erfarenheter. Många mammor med IF hade varit med om flera traumatiska erfarenheter, och traumatiska erfarenheter var vanligare hos mammorna med IF än jämförelsemammorna (31%). Det var stor variation i anknytningskvalitet hos barnen till mammor med IF, från trygg (35%) till desorganiserad anknytning (17%). Anknytningskvalitet var dock marginellt lägre hos barn till mammor med IF än hos jämförelsebarnen. Traumatiska erfarenheter hos mammor med IF ökade sannolikheten för otrygg och desorganiserad anknytning hos deras barn. Forskarna sammanfattar att det behövs preventivt arbete för att förhindra att kvinnor med IF utsätts för trauma, samt att mammor med IF kan behöva stöd i att bearbeta traumatiska erfarenheter, för eget mående och föräldrafungerande.
Referens
Granqvist, P., Forslund, T., Fransson, M., Springer, L., & Lindberg, L. (2014). Mothers with intellectual disability, their experiences of maltreatment, and their children's attachment representations: A small-group matched comparison study. Attachment & Human Development, 16(5), 417-436.
Artikel