Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Toolkit och Real Care Baby - En pilotstudie
Denna pilotstudie undersökte genomförbarheten i interventionerna Toolkit och Real Care Baby, som syftar till informerade beslut kring föräldraskap för ungomar med intellektuell funktionsnedsättning.
Sex elever i gymnasiesärskolan deltog i åtta lektioner. Sex lektioner gällde Toolkits modul ”Barn - vet jag vad det innebär?”, ett anpassat pedagogiskt material som syftar till kunskap om föräldraskap genom ämena tid, pengar, relationer, boende samt färdigheter.
Eleverna deltog också i två lektioner kring Real Care Baby(RCB)-simulatorn, en babysimulator som uttrycker behov och registrerar omsorg. Eleverna fick sedan ta hand om en RCB-simulator i tre dygn, för konkreta erfarenheter. Interventionen utvärderades med frågeformulär, intervjuer samt RCB-simulatorernas rapporter.
Resultat
RCB-simulatorerna indikerade att eleverna kunde svara på deras behov, men endast på låg frekvens, och tre elever avbröt. Frågeformulären indikerade förändade attityder. Kodningen av intervjuerna gav tre huvudkategorier. Kategorin ”utmaningar i att ta hand om RCB-simulatorn” fångade svårigheter i att möta simulatorns behov, att tillgodose sina egna behov samt ansträngda sociala relationer. Kategorin ”fördelar med att ta hand om RCB-simulatorn” fångade positiva erfarenheter samt stolthet kring egen förmåga. Kategorin ”reflektioner kring framtida föräldraskap” fångade insikter kring eventuellt föräldraskap i framtiden samt behov av kunskap.
Forskarna sammanfattade att interventionerna är lovande och diskuterar utvecklingsbehov såsom instruktionsbok till RCB-simulatorn samt två lektioner per ämne i Toolkit.
Referens
Janeslätt, G., Larsson, M., Wickström, M., Springer, L., & Höglund, B. (2019). An Intervention using the Tool-kit ”Children – what does it involve?” and the Real-Care-Baby simulator among students with ID - a feasibility study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities(32), 380-389. doi:10.1111/jar.12535