Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Presentation av föreläsarna och programbeskrivning
Sigge Eriksson
Tillsammans – för god gemenskap i hela befolkningen och civilsamhällets roll
Sigge berättar om Sveriges nationella strategi mot ensamhet. Med erfarenhet som talesperson för hållbart engagemang och ledarskap i LSU tar han också med sig viktiga perspektiv från det civilsamhället. Föredraget ger en fördjupad kunskap inom strategins områden och hur civilsamhället kan vara en nyckel i arbetet mot ofrivillig ensamhet.
Sigge Eriksson är tillförordnad ordförande för LSU - Landsrådet för Sveriges barn- och ungdomsorganisationer. LSU är paraplyorganisationen för nationella ungdomsorganisationer i Sverige, organisationen samlar 80 medlemsorganisationer med 650 000 barn och unga.
Anna Sarkadi
Hur mår ungdomar egentligen?
Vilka begrepp använder de om sin psykiska hälsa? Hur är det att vara ung i krisernas tidevarv? Och hur kan vi samskapa insatser tillsammans med ungdomar för att minska psykisk ohälsa? Med hjälp av studier från forskargruppen Child Health and Parenting (CHAP) samt enkätstudier, som exempelvis Liv och Hälsa Ung, målar Anna Sarkadi upp bilden av ungas psykiska hälsa idag.
Anna Sarkadi är specialistläkare och professor i socialmedicin. Hon leder forskargruppen CHAP vid Institutionen för Folkhälso- och vårdvetenskap. Forskargruppen har genomfört flera uppdrag åt Folkhälsomyndigheten kring ungas psykiska hälsa. Anna är också lärare på läkarprogrammet och inom sin kliniska tjänst i Region Uppsala är hon ledningsläkare för Centrala Barnhälsovården som stödjer länets BVC mottagningar i sitt arbete.
Charlie Michaelsen
Vilse bland diagnoser och hemmasittare
Hur kan vi bäst stödja barn med NPF-diagnoser, psykisk ohälsa och de som står inför utmaningen att vara hemmasittare? Med en humoristisk och allvarlig personlig berättelse som förälder till tre barn med ADHD, varav två även har autism, belyser Charlie vikten av att möta dessa utmaningar med humor, igenkänning och värme. I föreläsningen får man som lyssnare en ny bild av
hemmasittande,ensamhet, NPF-diagnoser och psykisk ohälsa hos unga. Charlie tillsammans med 16-årige sonen Manne förmedlar hopp, skratt, lite gråt, stor igenkänning och värdefulla tips. Många går ifrån föreläsningen med en känsla av att de inte är ensamma och att det kommer att lösa sig till slut. Mannes deltagande ger ett unikt barnperspektiv och Charlies engagemang och expertis gör föreläsningen till en ögonöppnare för alla som deltar.
Linda Anvret
Barn och ungdom med förälder eller familjemedlem i fängelse (BUFFF)
Livet på andra sidan samhället och vägen tillbaka.
Mitt namn är Linda. I min föreläsning får ni lära känna mig och den ensamhet som präglade mitt liv när min familj hamnade på andra sidan av samhället.
Vår vardag förändrades drastiskt från ett socialt och levande liv till en verklighet där skådespeleri och kriminalvårdsbesök blev en del av det normala. Jag vill berätta om den resan, om tystnaden, men också om styrkan som växte fram i mig längs vägen.
Inana Selenius och Moa Pettersson
Pysselpedagogik – att genom kreativt skapande främja samtal
Inana Selenius och Moa Pettersson, fritidsledare vid Kulturhuset Grand, berättar om sitt arbete med pysselpedagogik.
Kulturhuset Grand möter många ungdomar som upplever ensamhet men som hittar en trygg plats hos dem genom pysselpedagogik.
I pysselpedagogik är det inte själva pysslet som står i centrum, utan den kreativa processen används som en metod för att möjliggöra och stödja samtal. Genom att engagera sig i ett praktiskt skapande får individen en möjlighet att uttrycka sig på fler sätt än enbart med ord.
Genom att erbjuda en trygg plats där det inte finns något rätt eller fel i skapandet, främjas en känsla av tillit och självsäkerhet – något som i sin tur öppnar upp för nya möten, förtroende och fördjupade samtal.
![]() |
![]() |
Inana Selenius |
Moa Pettersson |
Siri Helle
Psykisk hälsa på schemat
Forskningen är tydlig – unga som får lära sig om psykisk hälsa i skolan mår bättre. Det handlar om grundläggande kunskaper vi alla har nytta av, från varför vi har känslor till hur man vårdar sina relationer. Hur ser läget ut i Sverige? Hur undervisar man om psykisk hälsa och vad bör man tvärtom låta bli? Och vad borde vi alla ha fått lära oss redan i skolbänken för att må bättre och motverka ofrivillig ensamhet?
Siri Helle är legitimerad psykolog och talesperson för kampanjen Psykisk hälsa på schemat som samlar över 30 ideella organisationer som Bris, UNICEF och LSU för alla barns rätt till skolundervisning i psykisk hälsa. Siri är faktagranskare på 1177.se inom psykisk hälsa, författare till böcker som Känslofällan och Lev mer och är en uppskattad expert i SvD och TV4.