Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Nytt linjenät i Bålsta tätort på plats
Nu blir det tydligare och enklare att ta bussen i Bålsta. Tillsammans med Håbo kommun har Region Uppsala förbättrat infrastruktur och busstrafik i Bålsta tätort. I december 2023 började den första nya linjen, 34:an, mellan Bålsta station och Logistik Bålsta rulla. Fler förbättringar har nu gjorts och från och med 18 augusti 2025 knyter tre ytterligare linjer nu samman Bålsta.
Vi har pratat med Carina Gustavsson, uppdragsledare infrastruktur på Region Uppsala samt projektledare för ”Bättre buss i Bålsta” och frågat henne om projektet.
Varför behövs det ett nytt linjenät i Bålsta?
– Det snabba svaret är att Bålsta växer, både antalet invånare, bostäder och verksamheter. Bålsta vill utvecklas, med badhus och nya arbetsplatser. Kollektivtrafiken täcker inte in hela orten, och politikerna såg ett ökat behov för invånarna att enkelt kunna ta sig till jobbet. Många i kommunen har tidigare valt bilen. För en hållbar framtid behövs en kollektivtrafik som fler ser som det bästa alternativet.
Vilka förändringar blir det då?
– Fem linjer med olika tabeller och sträckningar har bytts ut till fyra nya linjedragningar med nummer 31, 32, 33 och 34. De nya linjerna får en smartare dragning och en mer enhetlig tidtabell. Det blir enklare för resenärerna.
– Samma linjer går nu även kvällar och nätter. I högtrafik körs 30-minuterstrafik, övriga tider 60-minuterstrafik. Samma priser gäller som i övriga UL:s trafik. Det kommer också att finnas en anpassning till SL-pendelns trafik för att slippa långa väntetider.
– Busshållplatser, väderskydd och vändslingor byggs eller rustas också, med analog eller realtidsinformation. Det ska vara enkelt och säkert att kliva på och av för alla. En bra koppling till cykeltrafiken finns med i planen, med cykelpassager och gånganslutning samt belysning där det behövs.
Vad tycker de berörda om det här?
– Det här är ett lyckat samverkansprojekt mellan oss och Håbo kommun. Region Uppsala står för trafiken och anpassningarna under varumärket UL, medan kommunen – där staten bidrar med halva kostnaden för linjenätet – betalar.
– Som alltid när saker blir annorlunda mot tidigare har folk åsikter. Vi har redan från start arbetat med medborgardialog och på så vis fått in många bra synpunkter som vi haft god användning av. Jag är faktiskt övertygad om att de allra flesta kommer att uppleva att det blir mycket bättre. Det blir mer lättbegripligt och användarvänligt.
Artikeln publicerades i UL forum 2025, nummer 1. Detta är en uppdaterad version av artikeln.
Projektens mål
- Kollektivtrafikens del av motorburet resande ska öka.
- Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång ska bli större.
- Antalet cykelparkeringar vid busshållplatser ska öka.
- Beläggningen på cykelparkeringen vid Bålsta station ska bli högre.
Mer om projektet Bättre buss i Bålsta
Läs mer om projektet och hitta linjekartor samt tidtabeller UL:s webbplats.
Läs mer om projektet och hitta handlingar samt protokoll på Region Uppsalas webbplats
Kontakt
Carina Elisabeth Gustavsson
Infrastrukturhandläggare