Så arbetar vi med länsplanen

2025-01-21

Många av förutsättningarna för vår kollektivtrafik styrs av länsplanen. Men vad är en länsplan egentligen och hur påverkar den oss? Sofie Lamberg, projektledare och David Rylander, infrastrukturplanerare, hjälper oss att få koll på läget.

Sofie Lamberg, projektledare Trafik och samhälle.Länsplanen är ett strategiskt dokument. Vart fjärde år kommer ett regeringsuppdrag ut till regionen, vars uppdrag då är att ta fram en plan för de kommande åren, som är i linje med de nationella målen. Den ska beskriva utvecklingen av infrastrukturen i regionen under de kommande åren och vilka ekonomiska ramar som finns.

Sofie menar att det är ett väldigt konkret och bra verktyg och förklarar:

– Alla regioner tar fram sin egen plan utifrån de nationella mål som regeringen beslutat. Olika åtgärder styrs via länsplanen, som till exempel mittseparering för att öka säkerheten på vissa vägsträckor, hållplatsförbättringar för att öka tillgängligheten och cykelparkeringar för att förenkla resandet.

En ny reviderad länsplan för de kommande åren är just nu under arbete och beräknas vara färdig under våren 2026. Då har man även hunnit få de ekonomiska ramarna från regeringen.

Projekt som påverkar trafiken under 2025

Det är framför allt tre större projekt som kommer att påverka trafiken under nästa år, berättar David som tillägger att det även kan förekomma arbeten på det kommunala vägnätet som inte berörs av länsplanen. 

Väg 600 Uppsala – Björklinge

Detta är en sträcka med många boende och ett läge med potential för cykelpendling. På sträckan rör sig även många besökare till exempelvis bad och Ulva Kvarn. Här är vägbanan bred och en del av den kommer att användas för att bygga gång- och cykelväg längs sträckan. Cykelparkeringar på strategiska platser och tillgänglighetsanpassade hållplatser ingår också i de planerade åtgärderna. Arbetet är ganska omfattande och kommer bitvis att ha stor påverkan på trafiken med begränsad framkomlighet och tillfälliga hållplatser. Arbetet beräknas påbörjas runt årsskiftet 2025/2026 och färdigställas under 2027.

Väg 272 Librobäck – Östervåla

Denna sträcka har många resenärer men en omodern hållplatsinfrastruktur. 18 nya hållplatser kommer att byggas med fickor anpassade för moderna bussar. Det ska bli lättare att köra men också enklare påstigning och en tryggare miljö för väntande resenärer. Längs sträckan blir det cykelparkeringar på några platser samt gång och cykelväg, kombinerad med befintligt gatunät vid Harbo och Östervåla. Viss störning i trafiken kommer att uppstå vid arbetena och tillfälliga hållplatser kan ersätta de ordinarie under byggtiden. Arbetena beräknas pågå från våren 2025 till våren 2026.

Väg 600 + 742 Tierps kyrkby – Tierps tätort

Många människor och en stor andel barnfamiljer bor längs sträckan, vilket gör att man får ta särskild hänsyn till barn som färdas till och från skola, träning och så vidare. En del av den befintliga vägbanan byggs om till gång- och cykelväg. Cykelparkeringar planeras också liksom fyra tillgänglighetsanpassade hållplatser. Viss störning i trafiken kommer att uppstå vid arbetena och tillfälliga hållplatser kan ersätta de ordinarie under byggtiden. Arbetet beräknas starta under 2025. 

David Rylander, infrastrukturplanerare Trafik och samhälle.

Artikeln publicerades i UL forum 2024, nummer 2. Detta är en uppdaterad version av artikeln.

Läs mer om projekt Länsplan 2026–2037

Kontakt

Sofie Hamström Lamberg

Projektledare