Mötesplats för Läskonster 2025

Välkommen till två inspirerande dagar om läsfrämjande arbete för barn och unga. Mötesplats för Läskonster är ett internat för dig som arbetar på bibliotek i länet – med fokus på nya perspektiv, kreativa arbetssätt och delade erfarenheter.

Läskonster är en årligen återkommande tvådagars internat som vänder sig till dig som arbetar med läsfrämjande verksamhet för barn och unga på folkbibliotek i länet. Genom lika delar forskning, spännande verksamhetsnära aktiviteter och erfarenhetsutbyten vill vi ge inspiration att ta med tillbaka till arbetsplatsen. Årets fortbildningsdagar har bland annat fokus på estetiska lärprocesser, fyrdimensionell läsning, bilderboksskapande och bilderboksanalys.

Datum och plats

11–12 september på Wiks slott

För vem?

Internatet är för dig som arbetar på bibliotek i Uppsala län.

Anmälan

Anmäl dig via Mötesplats för Läskonster 2025. Begränsat antal platser (30).

Sista anmälningsdag: 16 juni.

Kostnad: 1500 kronor + moms per deltagare. Enkelrum ingår.

Program 11 september

9–9.30 Kaffe och smörgås 

9.30–9.50 Välkommen 

9.50–10.50Språkutveckling och delaktighet genom högläsning. Två exempel från ett mångkulturellt område

Helya Pazuki från Gottsundabiblioteket och Peter Marinko från Rädda Barnen berättar om ett pilotprojekt som  de genomfört tillsammans under 2024–2025.

I projektet har sex ungdomar i åldern 15–16 år högläst för yngre barn under skolloven, vilket gett en mängd positiva effekter som språklig utveckling, social   förmåga och självkänsla.

Peter Marinko presenterar även ett projekt där Rädda Barnen bedrivit högläsning för barn och deras föräldrar i socioekonomiskt utsatta områden. Projektet syftar till att skapa ett tidigt intresse för läsning och språkutveckling. En viktig del i projektet är att familjer efter varje läsning får ta emot barn- och ungdomsböcker gratis. 

11–12 Läsa berättelsen i bilden: samverkan mellan förskola och museum 

Universitetslektor Anna Nordlund och museilektor Maria Malmberg Wallin berättar om ett samverkansprojekt mellan konstmuseet Bror Hjorths Hus och förskollärarutbildningen på Uppsala universitet utifrån tankar kring hur man inom förskola och museiverksamhet kan samarbeta för att berika både barns och lärarstudenters lärande om berättelser och bilder.  

Tillgång till konst och konstpedagogik lyfts fram som betydelsefullt för att stimulera lärare och barn till lärande i och genom bilderböcker.

12–12.30 Erfarenhetsstafett

En återkommande programpunkt på Läskonster där folkbibliotek delar med sig av valda delar av sin verksamhet. Samtal och frågestund.

12.30–13.30 Lunch

13.30–14.30 Barn och ungas rätt att vara medskapande.

Hur kan vi i större utsträckning jobba med barn och ungas medskapande?

Gemensam diskussion om hur vi tillsammans kan skapa lärorika och inspirerande plattformar för både barn, ungdomar och deras föräldrar.

14.30–14.50 Fika

14.50–15.50 Hur bedöma barnlitteratur?

Viilka är det som värderar barnlitteratur idag – och vad är det som värderas? Medan barnlitteraturkritiken på senare tid har flyttat ut från den tryckta tidningssidan till digitala plattformar och sociala medier, har litterära priser blivit allt viktigare aktörer.

Tuva Haglund och Malin Nauwerck är forskare i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och Svenska barnboksinstitutet. I sin forskning har de bland annat arbetat med bilderboksanalys och barnlitterära priser. Med utgångspunkt i bilderboksskapare som mottagit ALMA-priset diskuterar vi gemensamt vad som är god konst, liksom hur konstnärliga och pedagogiska värden både kan stå i motsättning och samverka.

16–16.30 Erfarenhetsstafett

18.30 Middag

Program 12 september 

Frukost serveras klockan 7–9.

8.30–9.30 En timme om barnrätt

Biblioteken ska vara öppna och tillgängliga för alla, och anpassade efter användarnas behov. Men vad innebär det egentligen och vilka dilemman kan uppstå i biblioteksrummet i mötet mellan olika målgrupper - och hur kan vi hantera dessa? Vi diskuterar olika case utifrån ett barnrättsperspektiv.

9.30–9.50 Fika

9.50–10.50 Erfarenhetsstafett

11–12 Ge barn ordets makt och se vad som händer - "språk, identitet, bildning och läsning som motståndshandling”

Marlen Eskander, grundare av Läsfrämjarinstitutet, introducerar oss för metoden    fyrdimensionell läsning som aktiverar barnens egna röster genom text, improvisation, teater och samtal. Ett metodiskt och ideologiskt arbete där barn i högsta grad är delaktiga.

Vad händer när ett barn upptäcker att orden inte bara är något man lär sig – utan något man kan förändra världen med? När litteratur blir ett sätt att förstå sig själv, sin plats i samhället, och sina möjligheter att påverka?

12–13 Lunch

13–14.30 Om att göra bilderböcker

Aron Landahl berättar om sina erfarenheter av att jobba som illustratör och bilderboksskapare. Hur det är att jobba med förlag, att samarbeta med Barbro Lindgren, hur bilderna kommer till och hur lång tid det tar egentligen. Som bonus finns även möjlighet att se några originalmålningar.

Avslutningsvis inspireras vi av ett musikframträdande av Gideon Juckes (tuba) och Rie Takeuchi (Barytonsax). Deras duo heter "Music for Isolation" och de har tonsatt några av Arons böcker. Vi kommer att få en högläsning och lyssna till huvudnumret i deras och Arons samarbete med "Alla äter alla".

14.30 Fika och avrundning

Kontakt

Eva Norrbelius

Verksamhetsutvecklare bibliotek