Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Besöksnäring
Som regionalt utvecklingsansvarig för Uppsala län tar Region Uppsala ett övergripande ansvar för besöksnäringens utveckling genom att koordinera och samordna insatser tillsammans med andra aktörer inom företags- och innovationsstödssystemet, ofta genom Nätverket för destinationsutveckling
Det kan handla om att ta initiativ till samverkansprocesser, nätverksarbete, kompetensutveckling och leda samverkan kring strategisk marknadsföring. I rollen som främjare ingår också att inspirera och hjälpa till att driva på utvecklingsarbetet i kommunerna.
Verksamheten drivs av en regional besöksnäringsstrateg på heltid.
Nätverket för destinationsutveckling
Inom länet finns handlingskraft hos destinationerna och kommunerna. Nätverket för destinationsutveckling som koordineras av Region Uppsala har därför en särskilt viktig roll i genomförandet av besöksnäringsstrategin. Framgången vilar på att alla berörda aktörer kraftsamlar. Nätverkets medlemmar förvaltar olika tillgångar och egenskaper. De har sina respektive strategier och planer för besöksnäringens utveckling och främjande insatser.
Nätverkets medlemmar:
- Länsstyrelsen.
- Upplandsstiftelsen.
- Fjärdhundraland.
- Biosfärområde Nedre Dalälven.
- Destinationsbolagen.
- Länets åtta kommuner.
Styrdokument: Besöksnäringsstrategi
Besöksnäringsstrategins målbild är att utveckla en växande besöksnäring, samt säkerställa besöksnäringens återhämtning efter covid-19. För att nå målbilden ligger fokuset på tre strategiska insatsområden: företagande, destinationer och platser samt marknadsföring.
Kunskapsbanker för turism och besöksnäring
-
Visit Swedens kunskapsbank (corporate.visitsweden.com)
Visit Sweden har i uppdrag att marknadsföra det hållbara resmålet Sverige. Här delar de med sig av sina kunskaper om målgrupper, budskap och kanaler. Kunskapen som kan inspirera och ge er nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring och hur ni som region, destination eller företag kan rikta ert utbud till svenska och internationella besökare.
-
Tillväxtverkets kunskapsbank (kunskapbesoksnaring.se)
Här kan alla som arbetar i och för turism och besöksnäring ta del av Tillväxtverkets nationella kunskapsbank. Du hittar värdefull kunskap inom olika områden, från runt om i Sverige och internationellt.