Vad är autism - Lättläst

Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
som påverkar ens sätt att tänka,
vara och kommunicera.

Den som har autism kan uppfatta
saker och händelser
på ett annorlunda sätt
mot vad andra människor gör.

Autism är ingen sjukdom,
utan ett sätt att vara.
Men vissa saker kan bli svårt,
för att man fungerar annorlunda
än vad de flesta människor gör.

Att vara med andra

Om du har autism
kan du ha svårt att tolka
miner, skämt och tonfall.

Du kan ha svårt att förstå
hur andra tänker och känner
eller vad de menar när de pratar.

Det kan göra att du ibland
missuppfattar vad andra menar.

Du kan ha svårt
att veta hur du ska vara
och vad du kan säga
när du är med andra människor.

Det kan leda till
att du undviker andra människor
och håller dig för dig själv.

Förändringar kan vara svårt

Många med autism
tycker om när saker
är på samma sätt varje dag.

Det kan handla om
att vilja sitta
på samma plats på bussen
eller äta samma mat
varje dag.

Oväntade förändringar
som du inte valt själv
kan göra dig stressad och orolig.
Det kan till exempel vara
att ha vikarie i skolan
eller att något du planerat
blir inställt.

Du kan tycka att det är svårt
att hitta nya lösningar
när det uppstår problem.

Därför är det viktigt
att andra människor förstår
att även små förändringar
kan vara stressande
och göra dig arg eller ledsen.

Sinnesintryck

Många med autism
reagerar annorlunda
på sinnesintryck.
Det kan handla om
lukt, smak, ljud, ljus eller känsel.

Du kanske har svårt
att känna om du är hungrig
eller om du fryser.
Du kan tycka att lappar i kläder
skaver och gör ont.

Mycket ljud eller starka ljus
kan kännas jobbigt
och göra att du blir trött.

Specialintressen

Många med autism
är bra på att se detaljer
och kan upptäcka fel
som andra missar.

När man har autism
är det vanligt att ha
ett eller ett par speciella intressen
som man ägnar sig åt
och kan bli väldigt bra på.

En del kan hålla på med det
i timmar utan att tröttna
och vill inte prata om något annat.
Det kan vara svårt att avbryta
det man är särskilt intresserad av.

Stöd vid autism

Många behöver hjälp
med att hitta rutiner
som gör vardagen lättare
och sparar energi.

Att vara förberedd
på vad som ska hända
minskar stress.

En trygg och lugn vardag
där det finns förståelse
och lagom höga krav är viktigt.

Andra svårigheter

Om du har autism
kan du också ha andra svårigheter.
Det kan vara adhd,
intellektuell funktionsnedsättning
eller epilepsi.

Om du har flera svårigheter
behöver du också mer stöd.

Att få diagnosen

Att få besked om att du
eller någon i familjen har autism
kan vara både en lättnad och svårt.

Det kan kännas bra att få en förklaring
och förstå varför en del saker
känns svårt och vad du behöver
för att må bra.

Att prata med andra
som har autism
kan göra att du förstår
din funktionsnedsättning bättre.

Hur ställs diagnosen autism?

Om du tror att du
eller ditt barn har autism,
kan du kontakta din vårdcentral
för en första bedömning.

Om det behövs
kan vårdcentralen skriva remiss
till en neuropsykiatrisk mottagning
Där kan du få göra
en neuropsykiatrisk utredning.

----------------------------------------------------------

Texten är framtagen av
Infoteket om funktionshinder.
Version 2025-06-03

Texten är faktagranskad av leg. psykolog Sara Bergman, Habiliteringen i Uppsala län.

Få den här texten om autism uppläst i (streamio.com)på följande språk:

Infotekets övriga faktatexter om autism

Barn med autism i förskola och skola.

Hur går en autismutredning av barn till?

Stödbehov hos ungdomar och vuxna med autism.

Om Alternativ och kompletterande kommunikation.