Dyslexi – att ha svårt att läsa, skriva och stava

De flesta vuxna
kan läsa skriven text automatiskt.
De känner snabbt igen orden
och vet vad de betyder.

För en del personer
är det inte lika lätt.

Man brukar säga att personer
som har svårt att läsa och skriva
har läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi.
Dyslexi kan märkas olika
för olika personer.

Vad är dyslexi?

Om du har dyslexi
kan du ha svårt att koppla ihop
bokstäverna med hur de låter.
Och du kan ha svårt
att sätta ihop dem till ord.

Ofta tar det längre tid att läsa
när man har dyslexi.
Då kan det vara svårt
att komma ihåg vad man läste
i början av texten.

Dyslexi är ganska vanligt.
Det är ofta ärftligt.
Det har inget med intelligens att göra.

En del personer
har svårt med siffror och att räkna.
Det kallas dyskalkyli.
En person kan både
ha dyslexi och dyskalkyli.

Hur märks dyslexi?

Dyslexi kan märkas på olika sätt
för olika personer.

Det här är vanligt
för dig som har dyslexi:

  • Du läser långsamt
  • Du läser snabbt men missar ord
    eller delar av ett ord när du läser.
  • Du har svårt att stava
    och stavar ofta fel.
  • Du kan ha svårt
    att höra skillnad på ljud
    som är lika varandra.
    Till exempel m och n eller t och d.
  • Du läser fel ord.
    Till exempel ”bil” istället för ”bli”.

Vad kan man göra?

Det är bra att upptäcka tidigt
om du har läs- och skrivsvårigheter.
Då kan du få extra träning
och hjälpmedel för att
underlätta läsningen.

Även om du har svårt att läsa
finns det sätt att lära sig saker.
Man kan till exempel
lyssna på inläst text.

Med appen Legimus
kan man lyssna på böcker.
Appen är för alla som har läshinder.
Biblioteket kan hjälpa dig
om du vill använda Legimus.

Idag finns också
många anpassade program,
som du kan använda dig av
på en dator eller läsplatta.  

Dyslexi har man hela livet.
Men med rätt stöd
kan det bli lättare att läsa och skriva.

Om du tror att du
eller ditt barn har dyslexi

Kontakta barnets lärare
och elevhälsan på barnets skola
om du tror att ditt barn har dyslexi.

Kontakta en vårdcentral om du är vuxen
och behöver stöd eller hjälp.
Du som arbetar
kan kontakta företagshälsovården.

Den medicinska diagnosen dyslexi
ställs av en logoped.
Det behövs ingen diagnos
för att få rätt till stöd i skolan.

Andra diagnoser kan påverka

Ibland kan svårigheterna
bero på någon annan diagnos
som dyskalkyli eller språkstörning.
Logopeder utreder även dessa diagnoser.

Många med till exempel
adhd eller add
har problem med läsningen.
Det kan bero på
att man har svårt att koncentrera sig
och komma ihåg vad man har läst.  

Att leva med svårigheterna

Har du dyslexi
får du ofta kämpa mer än andra.
Alla uppgifter som kräver
att du kan läsa och skriva
tar mer tid.
Många hittar ändå bra sätt
att klara sig i livet.

I dag kan man till exempel
studera på högskola och ta körkort
genom att göra prov muntligt.
Då får du säga svaret på frågorna
istället för att skriva dem.

Det är viktigt att människor
i ens närhet,
som till exempel arbetsgivare,
känner till problemen
och tar hänsyn till dem.

Texten är framtagen av Infoteket om funktionshinder.
Faktagranskare Emilia Gajsek, leg. Logoped, Akademiska sjukhuset

Version: 2026-04-21.

Få texten uppläst på olika språk

Få lättläst text om läs- och skrivsvårigheter uppläst från Streamio (webbplats för distribution av ljud) på följande språk:

 

Lättläst

Här finns fler lättlästa texter
om funktionsnedsättningar.

Råd, stöd och behandling

Infotekets guide om vart du kan vända dig i Uppsala län vid dyslexi.

Läs- och filmtips

Infotekets tips om litteratur och filmer om läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.
Smarta lösningar för ett fungerande vardagsliv.

Tips och verktyg

Smarta lösningar för ett fungerande vardagsliv.
Infotekets föreläsningar, seminarier och temadagar.

Evenemang

Infotekets föreläsningar, seminarier och temadagar.