Irfan tog steget från praktikant till kommunikationsansvarig

2020-08-12

KARRIÄRSTEGEN: Irfan Cancar tog vägen från praktikant, via vaktmästarrollen, till sin nuvarande tjänst som kommunikationsansvarig för Fastighet och service. Han tycker att det är viktigt att ta tillvara de kompetenser och ambitioner som finns inom organisationen.

Irfan Cancar, kommunikationsansvarig, Fastighet och service

Irfan Cancar började sin karriär hos Fastighet och service 2005, med en praktikplats genom Uppsala kommun. Helgen efter att praktiken avslutats fick han ett jobberbjudande som vaktmästare på Samariterhemmet. Under 2011 tog Irfan examen inom medie- och kommunikationsvetenskap, en utbildning han slutfört parallellt med sitt heltidsjobb som vaktmästare.

– Jag ville testa något nytt och att vidareutbilda mig kändes som det bästa sättet, säger Irfan.

Han jobbade en del med liknande uppgifter åt sitt band Sanctrum och tyckte att det var så roligt att han ville utbilda sig inom ämnet.

Ta tillvara på dem som vill utvecklas inom organisationen.

Irfan Cancar, kommunikationsansvarig, Fastighet och service

Två år efter sin examen fick Irfan ett vikariat som kommunikationsassistent på ledningskontoret på dåvarande Landstinget. Han tycker att det är viktigt att ta vara på dem som vill utvecklas och göra något annat inom organisationen. När en kommunikatör behövdes på vår förvaltning, som då hette Landstingsservice, nappade Irfan och hade tjänsten mellan 2013 och 2017. Under 2017 gjorde han en kort avstickare som kommunikatör på Uppsalahem, men gjorde comeback som kommunikationsansvarig för Fastighet och service senare samma år.

– Det är viktigt att organisation tar tillvara på dem som vill utcecklas inom organisationen, säger Irfan.

Vi är en organisation som gör ett betydelsefullt jobb

Irfan Cancar

Förvaltningen hade bytt namn när Irfan kom tillbaka och han kände att det fanns alla möjligheter i världen att testa nya vägar. Den nya rollen innebar ett nytt steg i Irfans karriär, med mer ansvar och en chans att få göra något verkligen betydelsefullt.

– Det kändes spännande att få utforska längs vägen istället för att vara fast vid gamla spår, säger Irfan. Vi är en organisation som gör ett betydelsefullt jobb. Jag såg det när jag jobbade på transport- och logistikavdelningen och jag ser det i min nuvarande roll.

Text och bild

Ida Åhlén och Filippa Folkesson