Frikort via digital brevlåda införs 1 september

2022-08-29

Region Uppsala inför digital brevlåda för högkostnadsskydd inom öppenvård och viss tandvård från 1 september 2022. Patienter som har digital brevlåda hos Kivra eller Min myndighetspost kommer nu att få sitt frikort digitalt.

– Patienten behöver inte göra något, den som är ansluten till Kivra eller Min myndighetspost får automatiskt frikortet till den digitala brevlådan, berättar Sharon Fernandez Vega, förvaltningsledare e-frikort, Resurscentrum. Det här innebär att patienten får sitt frikort snabbare, det finns tillgängligt inom 48 timmar istället för att det tar upp till en vecka med vanlig post.

Digitalisering som förenklar

Region Uppsala är först i landet med att införa digital brevlåda för frikort.
– Det här är en del av regionens arbete med att införa fler digitala tjänster. Digitala frikort förenklar inte bara för patienten utan minskar också det administrativa arbetet inom regionen. Eftersom patienten får sitt frikort direkt när gränsen för högkostnadsskyddet är uppnådd blir det färre återbetalningar som måste hanteras. Idag är återbetalningar en tidskrävande hantering för verksamheten, berättar Sharon Fernandez Vega.

– Det finns också risk att patienten missar möjligheten att få återbetalning om man inte vet när gränsen för högkostnadsskyddet är uppnådd. Med det digitala frikortet har patienten alltid enkel tillgång till denna information. Digitala frikort betyder även att kostnaderna för utskrifter minskar, och sist men inte minst så bidrar detta till att minska regionens miljöpåverkan, avslutar Sharon Fernandez Vega.

Vanlig post vid behov

De patienter som inte har digital brevlåda får frikortet skickat till sin folkbokföringsadress som tidigare. Om en patient vill få frikortet skickat med vanlig post trots att det har skickats digitalt, kontaktar patienten Patientfaktura via mejl eller telefon, se kontaktuppgifter nedan. Patientfaktura kan skriva ut frikortet och skicka det till patientens folkbokföringsadress.

Patientfaktura

E-post: