Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Nu kan ungdomar chatta med ungdomsmottagningen
Den 22 oktober slår ungdomsmottagningarna upp porten för chatt via 1177 direkt - sök vård digitalt. Genom att logga in med e-legitimation kan ungdomar ställa frågor, få svar och i många fall göra ett helt besök direkt i sin telefon.
Ungdomarna kan påbörja sitt ärende när som helst under dygnets alla timmar och veckans alla dagar. De kommer att få svar och möjlighet att chatta vardagar mellan 8 och 16. Vid mer brådskande ärenden ska de ringa 1177. Vilket är samma princip som för de fysiska ungdomsmottagningarna.
– Det här göra vår verksamhet mer rättvist tillgänglig för alla ungdomar i länet. Det finns många ungdomar som bor långt från en ungdomsmottagning. Via chatten i 1177 direkt kan vi i många fall erbjuda ett besök som motsvarar ett fysiskt besök, utan att ungdomen behöver åka någonstans. Vi vet även att det finns många som föredrar att framföra sina frågor skriftligt. Vissa saker kan kännas jobbiga att ta upp vid ett fysiskt möte, eller via telefon, säger Sofia Carlberg, verksamhetsutvecklare för ungdomsmottagningarna.
I och med att tjänsten är integrerad i 1177 direkt finns chattarna kvar och kan läsas i efterhand, om ungdomen glömmer vad som sagts.
Chatt med ungdomsmottagningen via 1177 direkt är öppen för personer 13-22 år. Via chatten kan man bl.a. få hjälp med:
- Rådgivning.
- Boka tid till barnmorska, läkare och kurator.
- Viss receptförskrivning.