Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Rådgivningsstödet webb – avvikelserapportering till Inera
Vid avvikelseärende där Rådgivningsstödet webb har använts, ska verksamheten göra en avvikelserapportering till Inera.
Syftet med avvikelserapportering till Inera är att kunna säkerställa och utveckla kvaliteten i Ineras leverans av 1177 rådgivningsstödet webb.
Vilka avvikelser ska rapporteras? Inera behöver ta del av de ärenden där 1177 rådgivningsstödet webb har använts och något av följande stämmer:
- Ärendet är anmält till IVO.
- Ärendet är anmält enligt Lex Maria.
- Ärendet bedöms ha betydelse för innehåll och funktionalitet i 1177 rådgivningsstödet webb.
Vilken information behöver finnas med?
- Kort bakgrund/underlag som beskriver orsak till avvikelsen.
- Avidentifierad journal men ange kön, ålder eller födelseår och månad. Berörd sjuksköterska ska också vara avidentifierad.
- Avidentifierad händelseanalys bifogas om den finns tillgänglig.
- Kontaktperson i aktuellt ärende.
Hur ska avvikelserna skickas in?
Verksamhetschef eller motsvarande skickar ärendet med eventuella bilagor till support@inera.se, namnge ärendet ”Vårdavvikelser 1177 rådgivningsstödet webb”.
Hantering av avvikelsen – vad Inera gör:
- En kvalitetsuppföljningsgrupp bestående av verksamhets- och tjänstespecialist, medicinskt sakkunnig och redaktionell kompetens inom Ineras hanterar och bedömer ärendet.
- Gruppens bedömning syftar till att fastställa om ärendet föranleder en förändring i Ineras leverans.
- När kvalitetsuppföljningsgruppen analyserat ärendet skrivs ett beslut där gruppens bedömning och eventuella åtgärder framgår. Beslutet diarieförs och skickas till berörd vårdgivare.
När det gäller synpunkt/förbättringsförslag på Rådgivningsstödet webb ska synpunkt skickas in till Förbättringsförslag - Inera.
Frågor? Kontakta Lotta (Charlotte) Ahlström. Vårdutvecklare och samordnare för Rådgivningsstödet webb, 1177 på telefon charlotte.ahlstrom@regionuppsala.se.