För dig som jobbar med vårdgaranti inom primärvården

För primärvården innebär vårdgarantin två saker: patienten har rätt att få kontakt med primärvården samma dag som den söker hjälp för ett hälsoproblem. Patienten har också rätt att få en medicinsk bedömning av legitimerad personal inom tre dagar vid ett nytt eller oväntat och kraftigt försämrat hälsotillstånd, eller vid utebliven behandlingseffekt.

Frågor och svar om tidsgränser

Frågor och svar om avvikelser

Frågor och svar om ny medicinsk bedömning

Frågor och svar om administration

Stödmaterial

Stödmaterial till olika åtgärder som du i verksamheten kan använda för att förbättra uppfyllnaden av vårdgarantin lokalt.

Utbildningar inom telefonrådgivning och vårdgaranti

Utbildningarna Vårdgaranti i primärvården och Telefonrådgivning, rådgivningsstödet webb och samtalsmetodik är Pingpong som går att utföra när som.

Kontakt

Annica Abrahamsson

Verksamhetsutvecklare