Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
För dig som jobbar med vårdgaranti inom primärvården
För primärvården innebär vårdgarantin två saker: patienten har rätt att få kontakt med primärvården samma dag som den söker hjälp för ett hälsoproblem. Patienten har också rätt att få en medicinsk bedömning av legitimerad personal inom tre dagar vid ett nytt eller oväntat och kraftigt försämrat hälsotillstånd, eller vid utebliven behandlingseffekt.
Frågor och svar om tidsgränser
Frågor och svar om avvikelser
Frågor och svar om ny medicinsk bedömning
Frågor och svar om administration
Stödmaterial
Stödmaterial till olika åtgärder som du i verksamheten kan använda för att förbättra uppfyllnaden av vårdgarantin lokalt.
- Quiz: testa dig själv i att boka rätt vårdgaranti (forms)
-
Matris för beräkning av bemanning i telefon (pdf)
Med hjälp av matrisen kan du uppskatta och beräkna vilken bemanning som behövs för att besvara inkommande telefonsamtal.
-
Framgångsfaktorer för en ökad telefontillgänglighet (pdf)
Här listas faktorer som ökar framgången för telefontillgänglighet.
Utbildningar inom telefonrådgivning och vårdgaranti
Utbildningarna Vårdgaranti i primärvården och Telefonrådgivning, rådgivningsstödet webb och samtalsmetodik är Pingpong som går att utföra när som.
- Vårdgaranti i primärvården (pingpong)
- Telefonrådgivning, rådgivningsstödet webb och samtalsmetodik (pingpong)
-
Grundutbildning i telefonrådgivning (pingpong)
Grundutbildningen är i Teams fyra gånger per år och du anmäler dig i Pingpong.