För dig som jobbar med vårdgaranti inom primärvården

För primärvården innebär vårdgarantin två saker: patienten har rätt att få kontakt med primärvården samma dag som den söker hjälp för ett hälsoproblem. Patienten har också rätt att få en medicinsk bedömning av legitimerad personal inom tre dagar vid ett nytt eller oväntat och kraftigt försämrat hälsotillstånd, eller vid utebliven behandlingseffekt.

För primärvården innebär vårdgarantin två saker

  • Patienten har rätt att få kontakt med primärvården samma dag som den söker hjälp för ett hälsoproblem.
  • Patienten har rätt att få en medicinsk bedömning av legitimerad personal inom tre dagar vid ett nytt eller oväntat och kraftigt försämrat hälsotillstånd, eller vid utebliven behandlingseffekt.

Så här går mätningen till

För kontakt samma dag ingår mätning av telefontillgänglighet samt chatt med fysisk person. Telefonmätningen inkluderar alla inkommande samtal under samma helgfria kalenderdag, minst mellan kl. 8–17. I chatt med fysisk person inkluderas samtliga initierade möten oavsett tid på dygnet och alla dagar i veckan. Telefonkontakter ska besvaras samma helgfria kalenderdag och chattkontakter med fysisk person ska besvaras inom 24 timmar.

Frågor och svar om tidsgränser

Frågor och svar om avvikelser

Frågor och svar om ny medicinsk bedömning

Frågor och svar om administration

Stödmaterial

Stödmaterial till olika åtgärder som du i verksamheten kan använda för att förbättra uppfyllnaden av vårdgarantin lokalt.

Utbildningar inom telefonrådgivning och vårdgaranti

Utbildningarna Vårdgaranti i primärvården och Telefonrådgivning, rådgivningsstödet webb och samtalsmetodik är Pingpong som går att utföra när som.

Kontakt

Annica Abrahamsson

Verksamhetsutvecklare