Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Instruktioner/rutiner RIS och PACS
Instruktioner/rutiner för att arbeta i RIS och PACS.
Instruktioner och rutiner för att arbeta i RIS och PACS är publicerade i DocPlus. Nedan finns länkar till olika kategorier/samlingar av rutinbeskrivningar samt en länk till flödet i RIS och PACS.
Instruktioner/rutiner RIS och PACS
-
Bokning
Exempelvis boka akut och drop-in, boka undersökning, bokningsöversikt och märkning remiss.
-
Eftergranskning och arkivering
Exempelvis arkivering, eftergranskning med respektive utan arkivering och ställa in undersökning med status Importerad.
-
Funktioner
Exempelvis filtrera, sortera och ändra kolumnordning samt kortkommandon i RIS.
-
Mammografiscreening
Exempelvis Bedömning mammografiscreening, Hantera och boka screening för mammografi, Rekvirera bilder mammografiscreening
- Prioritering
-
Remisshantering
Exempelvis registrera pappersremiss, skanna in och läsa inskannade remisser och dokument samt sök med remiss- eller undersökningsnummer.
- Rond
-
Svarshantering
Exempelvis komplettering av undersökning, länka undersökningar i RIS för gemensamt svar och Speech Magic.
-
Undersökning
Exempelvis dokumentation, komplettering av undersökning, lägga till en undersökning och ändra undersökning.
- Utskrifter
-
Övriga arbetsflöden
Exempelvis bifoga serie till PACS, komplettering av undersökning, boka och utföra undersökning jourtid för verksamheterna Klinisk fysiologi samt kärlintervention och PCI.
Kontakt
Support
Supporten för medicinsk bild telefonnummer 018-611 93 00, Helgfri måndag - torsdag 07:45-16:30, helgfri fredag 07:45-14:00. Helgfri fredag 14:00-16:30 tar vi endast emot brådskande ärenden, följ instruktionerna du får av telefonsvararen.
Det går alltid bra att anmäla ärenden som inte är akuta via Easit Region Uppsalas Självservice, vårdsystem, Medicinsk bild.
Vid enstaka tillfällen, t ex vid APT och pågående driftstörning, tar supporten för medicinsk bild enbart emot akuta ärenden per telefon.
Du får då via en telefonsvarare instruktioner om hur du når oss.
Jourtid (övrig tid)
Vid akuta ärenden som inte kan vänta till nästkommande helgfri vardag hänvisar vi till MT röntgentekniks beredskap på telefonnummer 018-611 96 90.