Telerad

Systemet används för att skicka och ta emot bild- och funktionsmedicinska undersökningar från andra regioner och sjukvårdsinrättningar inom Sverige.

Telerad är en enklare variant av bildvisare. Undersökningarna ligger kvar i Teleradservern i cirka tre månader. För att spara undersökningarna permanent i Region Uppsala måste de sparas i något av vårt bildsystem. Lagring initieras genom att skicka en eftergranskningsremiss eller en arkiveringsremiss till berörd utförande filial.

Den enhet som utfört undersökningen sköter också utskick av undersökningen till annan region eller sjukvårdsinrättning i Sverige.

Behörighet

Samtliga användare med behörighet till Cosmic har tillgång till Telerad.

Användare som inte har behörighet till Cosmic kontaktar sin it-samordnare för att få tillgång till telerad.

Support och kontakt

Öppettider support för medicinsk bild

För frågor, visning eller utbildning i Telerad webb ring 19300. 

  • Helgfri måndag-torsdag klockan 7.45–16.30.
  • Helgfri fredag klockan 7.45–14.
  • Helgfri fredag klockan 14–16.30 tar vi endast emot brådskande ärenden, följ instruktionerna du får av telefonsvararen.

När supporten har stängt 

Vid driftstörningar som inte kan vänta till nästkommande helgfri vardag, kontakta medicinsk teknik, röntgentekniks beredskap.

018-611 96 90 (anknytning 19690).

Ej akuta ärenden via Easit

Ej akuta ärenden anmäler du via Easit, patient- och vårdsystem, medicinsk bild.

Easit självservice (easit.regionuppsala.se)