Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Ny rapport: Uppföljning av samordnad individuell plan i Uppsala län
Hur fungerar samordnad individuell plan (SIP) i praktiken? FoU socialtjänst har följt upp SIP-arbetet i Uppsala län – och resultatet visar både styrkor och utvecklingsområden.
Sedan 2010 är det lagstadgat att kommun och region ska upprätta en samordnad individuell plan (SIP) när en person har behov av insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård. Syftet är att skapa en gemensam plan som ger den enskilde överblick, möjlighet till delaktighet och en klar ansvarsfördelning mellan de inblandade huvudmännen.
Som stöd i arbetet finns en länsövergripande riktlinje, Samordnad individuell plan (SIP) i Uppsala län. FoU socialtjänst har haft i uppdrag att följa upp SIP utifrån riktlinjen. Syftet var att undersöka om och hur SIP bidrar till delaktighet, ger överblick över insatser och tydliggör ansvar.
Uppföljningen genomfördes med enkäter och intervjuer. Enkäterna riktades till samtliga mötesdeltagare i anslutning till ett avslutat SIP-möte. Intervjuerna genomfördes med personer med erfarenheter utifrån sin professionella roll och personer med erfarenheter utifrån sin roll som privatperson.
Resultat från rapporten – styrkor och svagheter i SIP-processen
Resultatet från enkätundersökningen visade i stora drag att de professionella som deltog i undersökningen ansåg att SIP-möten fungerar som det är tänkt. Av intervjuerna framkom både förtjänster och utvecklingsområden i SIP-processen. Under intervjuerna menade flera intervjupersoner att en av SIP-processens styrkor är att alla samlas i samma rum. Företrädare för olika huvudmän, som annars har sekretess mellan sig, kan här arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål.
Men SIP möten är inte alltid enkla, menade flera och beskrev mötet som påfrestande. Under intervjuerna framkom att förberedelser och tydlig information kan bidra till ökad delaktighet.
När det kommer till fortsatt utvecklingsarbete, finns några aspekter som kan vara aktuella att undersöka vidare och som lyfts i rapporten. Bland annat att fortsätta arbeta för större delaktighet för brukare och patienter samt att skapa en bättre samsyn kring syftet med mål och hur de kan följas upp på bästa sätt.
Vad händer nu?
FoU socialtjänst har ett fortsatt uppdrag i att stödja länet i att ta fram ett stöd för fortsatt uppföljning. Enkätundersökningen kan ses som en pilot och resultaten en baslinje för uppföljning över tid.