Att tillvarata historia och återbruk i Ulleråker

Är du nyfiken på hur arbetet med gestaltad livsmiljö kan gå till i praktiken? Möt tjänstemän, arkitekter, konstnärer, politiker och forskare och få en unik inblick i deras metoder och arbetssätt.

Webbinarierna arrangeras genom ett interregionalt samarbete och ger dig insikter i hur olika aspekter av gestaltad livsmiljö påverkar och kan bidra till att lösa samhällets utmaningar. Denna gång gör vi nedslag i två konstprojekt i stadsutvecklingsprojekt Ulleråker i Uppsala. Här har konstnärerna arbetat utifrån Ulleråkers konstprogram, återbrukat fällda träd och reflekterat över platsens historia utifrån dåtid, nutid och framtid. Hospitalträdgården där de nya konstverken ”Parallella rum” av Lies Marie Hoffman och ”Graalstänk” av Mattias Bäcklin finns placerade ligger alldeles intill Hospitalbyggnaden som byggdes under senare delen av 1800-talet. Med i samtalet är förutom konstnärerna också projektledare och konstkonsult Ann Magnusson och beställare Tuva-Li Peter Lidé från Uppsala kommun.

Datum och tid

Torsdag den 10 oktober klockan 8.30 – 9.30

Delta i webbinariet genom denna teamslänk

Webbinariet är kostnadsfritt och det krävs ingen anmälan.

Övrig information

Webbinarierna sker i ett samarbete mellan Region Halland, Regionalt Designcentrum Jämtland/Härjedalen, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Blekinge/Konst i Blekinge och Region Gävleborg

Eira Ekenstaf

Verksamhetsutvecklare konst