Platser för barn och ungdomar

Är du nyfiken på hur arbetet med gestaltad livsmiljö kan gå till i praktiken? Möt tjänstemän, arkitekter, konstnärer, politiker och forskare och få en unik inblick i deras metoder och arbetssätt.

Webbinarierna arrangeras genom ett interregionalt samarbete och ger dig insikter i hur olika aspekter av gestaltad livsmiljö påverkar och kan bidra till att lösa samhällets utmaningar. Denna gång får vi möta Mustafa Sherif som är stadsplanerare och platsutvecklare. Han berättar om hur vi samskapar platser för barn och ungdomar och varför det är viktigt att öka barnens delaktighet i stadsutvecklings- och gestaltningsprocesser.

Cirka 23 % av världens och Sveriges befolkning är barn och ungdomar under 19 år (källa: SCB). Forskningen visar att de urbana byggda miljöerna är avgörande för barns fysiska och mentala hälsa och utveckling. Men det är en målgrupp som inte ofta tilltalas eller får ta del av plats- och stadsutvecklingsprocesser. Under frukostwebbinariet berättar Mustafa hur vi kan inkludera barn och ungdomar. Han visar upp exempelprojekt från Sverige och internationellt från andra länder om samskapandet av platser för barn och ungdomar.

Datum och tid

Torsdag den 19 november klockan 8.30 – 9.30

Delta i webbinariet genom denna teamslänk

Webbinariet är kostnadsfritt och det krävs ingen anmälan.

Övrig information

Webbinarierna sker i ett samarbete mellan Region Halland, Regionalt Designcentrum Jämtland/Härjedalen, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Blekinge/Konst i Blekinge och Region Gävleborg

Eira Ekenstaf

Verksamhetsutvecklare konst