Prova på 360-filmning för VR-glasögon

Utforska hur du kan skapa filmade upplevelser för VR genom att filma med 360-kamera.

Att filma med en 360°–kamera för VR-glasögon kan vara en ögonöppnande upplevelse. Det som är nytt med 360°–film är att man kan frångå ett berättande där kameran bara har ett fokus och skapa flera olika berättelser samtidigt beroende på åt vilket håll tittaren vänder sig. Det passar även att använda för att visa upp olika spännande platser, eftersom du upplever dig vara på platsen nästan på riktigt när du ser filmen i VR.

Kursens innehåll

Du kommer att få lära dig grunderna i att filma med en 360°-kamera och därefter behandla ditt filmade material så att det slutligen kan upplevas i VR–glasögon.  Upplägget består till mestadels av praktiskt arbete och skapande i grupp, varvat med kortare teoretiska inslag.

Inga särskilda förkunskaper eller teknik krävs.
Teknik i form av 360°–kamera, stativ, dator och VR-glasögon finns på plats.

Tid och plats

Tisdag 4 juni, klockan 9–15.

Regionens hus, Storgatan 27, Uppsala.

Övrig information

Vi bjuder på fika under förmiddagen, lunch sker på egen hand.
Lunchpaus ca 12–13.15.

Vem kan delta?

Du som arbetar på bibliotek eller inom Kulturskolan i Uppsala län är välkommen att anmäla dig.

Anmäl dig senast 28 maj, begränsat antal platser.

Anmäl dig via länk. Sista anmälningsdatum är 28 maj.

Anmäl dig här