Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Föräldrar med kognitiva svårigheter och barn i samhällsvård
19 mars 2026, klockan 9-16. Digitalt via Teams.
En utbildningsdag som ger dig verktyg för att anpassa stöd och information till föräldrar med kognitiva svårigheter. Med tydligare struktur och bättre samarbete med socialtjänsten ökar möjligheterna till trygga och meningsfulla umgängen mellan barn och föräldrar.
För vem?
Utbildningen vänder sig till dig som möter föräldrar med barn placerade i samhällsvård, exempelvis:
-
socialsekreterare
-
familjehemssekreterare
-
familjebehandlare
-
umgängeskontaktpersoner
-
vuxenhandläggare.
Den kan med fördel genomföras av hela eller flera från arbetsgruppen för att skapa gemensamma förhållningssätt och verktyg.
Programpunkter
-
Vad innebär kognitiva svårigheter och vilka konsekvenser har de i vardagen och föräldraskapet?
-
Vilka anpassningar behövs för specifika kognitiva funktioner?
-
Vilket stöd kan underlätta för föräldrarna inför och under placering?
-
Behov och framställning av tillgänglig information och bildstöd.
-
Insatser som stödjer föräldrar i kontakten med sina barn.
-
Mammor berättar om sina erfarenheter.
-
Forskningsresultat från gruppverksamheten Mamma/pappa trots allt.
Praktisk information
Tid och plats: Den 19 mars 2025, klockan 9-16. Digitalt via Teams.
Pris: Kostnadsfritt för dig som arbetar inom Uppsala län.
Avgift för deltagare utanför länet: 2 900 kr per person.
Utbildare: Lydia Springer, psykolog, specialist i klinisk psykologi.
Jeanette Ahlén, socionom, kvalificerad barnhandläggare.
Bakgrund och syfte
Kognitiva svårigheter omfattar utmaningar inom områden som tidsuppfattning, planering, struktur, minne, abstrakt tänkande samt läsning, skrivning och matematik. Dessa svårigheter påverkar vardagen och föräldraskapet och kräver ofta kompensatoriskt stöd för att underlätta exempelvis umgänge.
Forskning visar att föräldrar med kognitiva svårigheter ofta har svårt att förstå både umgängets upplägg och dess genomförande. Svårigheter med förberedelser, tidsplanering, minne och energihantering kan påverka umgängeskvaliteten.
En studie av gruppverksamheten Mamma trots allt visade att mammor upplever att de är beroende av ett svårtbegripligt system och bär på obearbetad sorg. Yrkesverksamma har ett stort ansvar att göra sammanhanget mer begripligt och hanterbart för föräldrarna. Detta är avgörande både för barnens relation till sina biologiska föräldrar, deras välmående och för ett gott samarbete med socialtjänsten.