Allmän kurs 2 - Vi i Europa

För dig som har ett års gymnasiestudier eller har minst två års yrkeserfarenhet.

Du kommer att få jobba med frågor kring vår miljö och vårt samhälle och hur Sverige har utvecklats. I kursen ingår olika behörighetsgivande ämnen samt skapande verksamhet och fysisk aktivitet.

Vi bedriver blockstudier vilket innebär att du under åtta veckor arbetar med två olika block i veckan. Under ett läsår är det fyra stycken åtta-veckorsperioder. Kursen är andra steget till en gymnasiekompetens.

Vem kan söka kursen?

Det här är kursen för dig som har påbörjat gymnasiestudier men inte fullföljt dem eller har en utbildning som ligger långt tillbaka i tiden. Den passar även dig som har yrkesarbetat minst ett år. Du bör ha lite upptäckarglädje och vilja till att fördjupa dig i medmänniskor och omgivning.

Ämnesbeskrivningar med några exempel på teman

Svenska: "Den talande texten", "Från runor till rap" och "Bakom orden"

I blocken får du bekanta dig med aktuell litteratur och svenska författare. Du får utveckla ditt eget skrivande och lära dig grunderna i analys av litteratur och film. Dessutom tas du med på en resa i den svenska språkhistorien från runskrift till nusvenska. Presentationer av dina arbeten görs både skriftligt och muntligt, på papper och via sociala medier.

Historia: "Det svenska samhället tar form"

Vi djupdyker i den svenska historien. Efter en översikt får du göra mindre fördjupningar som redovisas både skriftligt och muntligt. Studiebesök ingår.

Naturkunskap: "Klimatsmart", "Människan"

I blocken läser du om energi- och miljöfrågor, både lokalt och globalt men också  om människans uppbyggnad och funktion. Vi tittar också på hur vår livsstil påverkar vår hälsa. Dina arbeten presenteras både individuellt och i grupp.

Samhällskunskap: "Sverige i cyberrymden", "Gör din röst hörd"

Här arbetar vi med massmedia ur olika aspekter. Vi studerar de traditionella medierna och den revolutionerande utveckling av medielandskapet som internet inneburit. Blocket erbjuder möjligheter till intressanta studiebesök. Under temat "Gör din röst hörd!" studerar vi hur beslut fattas i riksdag och regering och diskuterar vad demokrati är. Vi arbetar också med frågor kring mänskliga rättigheter och medborgarskap i dagens svenska samhälle. Ett studiebesök på Riksdagen ingår. Under båda dessa teman arbetar vi individuellt och i smågrupper med ett varierat redovisningssätt.

Engelska

Vi använder språket aktivt, exempelvis när vi samtalar med varandra, läser litteratur eller skriver olika texter. Du får arbeta mycket med skönlitteratur och analyser som du presenterar på engelska. Du studerar tillsammans med andra som är på samma nivå som du.

Matematik

I matematik utgår vi från din egen nivå och jobbar vidare därifrån. Vi gör det tillsammans med andra. Innehållet kan se olika ut i de olika grupperna. Det handlar om allt ifrån de fyra räknesätten och hur vi kan använda matematiken i vardagen till mer matematiska formler och textförståelse.

Skapande

Här kan du välja mellan olika alternativ och du gör ett val varje läsår. Detta år erbjuder vi bild och form, körsång, odling och återbruk, rollspel, musik samt film och berättande.

Friskvård

Som ett led i skolans hälso- och miljöprofil ingår fysisk aktivitet med en timmes friskvård i veckan. Här ser du några exempel: promenad, pingis, paddla kanot, fotboll eller cykling.

Kostnad

Undervisningen är kostnadsfri, men du betalar en avgift på 2000 kronor per läsår som täcker vissa studiebesök, visst studiematerial, kopieringskostnader och elevförsäkring. Kostnader för eventuella studieresor och litteratur tillkommer.

Kursdatum

Läsåret 2023-2024

Höstterminen: 2023-08-21 – 2023-12-20

Vårterminen: 2024-01-08 – 2024-06-07

Läsåret 2024

Vårterminen: 2024-01-08 – 2024-06-07

Höstterminen: 2024-08-19 – 2024-12-20

Läsåret 2024-2025

Höstterminen: 2024-08-19 – 2024-12-20

Vårterminen: 2025-01-07 – 2025-05-30

Öppet hus

Skolan bjuder in till två öppet hus i vår, 27 februari och 14 mars. Läs mer i kalendariet här.

Ansökan

Ansökan till höstterminen 2024 är öppen 1 januari till 15 maj. Antagning sker löpande, så ansökan stänger tidigare om kursen blir fullsatt. Har du skyddad identitet ska du ringa och få hjälp med din ansökan. Se telefonnummer under Kontakt.

Ansökan allmän kurs Uppsala

Länk till ansökan
Heby Uppsala

Kursplan Allmän kurs gymnasienivå

I kursplanen kan du läsa mer om kursens mål och innehåll.

Region Uppsala folkhögskola, Uppsala

E-post: rufhsk.uppsala@regionuppsala.se