Gemensam läsning – unga läsledare

Publicerad 8 april 2025

Region Uppsala med samarbetsparter genomförde under sommaren 2025 projektet Gemensam läsning – unga läsledare, med stöd från Kulturrådet. Det var ungdomar i kommunerna Älvkarleby, Enköping och Knivsta som fick möjligheten att sommarjobba som läsledare för barn mellan 6 och 9 år.

I sommarjobbet ingick en utbildning i metoden shared reading. Metoden innebär högläsning i grupp och har tagits fram av The Reader, vilket är en organisation i Liverpool, England.  Deltagarna läser högt tillsammans och pratar om de tankar och känslor texten väcker.   

Varför projekt Gemensam läsning?

Syftet med projektet var att utforska och testa nya sätt att arbeta med barn och ungas läsning. Fokus låg på läsmotivation, gemensamma läsupplevelser och barn och ungas delaktighet. Det som var unikt i projektet var att utbilda unga till att leda gemensam läsning och högläsning riktat mot barn. Det var också ett nytt sätt att arrangera kultursommarjobb. De unga ansvarade för både planering, utförande och uppföljning, i samarbete med handledare och andra vuxna.

Motivation för läsa och samtala om läsning

Vi tror att gemensam läsning gav både de unga läsledarna och barnen som deltog en ökad självkänsla och motivation att läsa och utvecklas. Men framför allt de en läsupplevelse och trygg social samvaro utan krav på prestation tillsammans.

Flera kommuner deltar i projektet

De kommuner som deltog var Enköping, Knivsta och Älvkarleby. Region Uppsala var projektägare som samordnade och stöttade insatserna. Sommarjobben var en del av kommunernas utbud för sommarjobb. Utbildningen ägde rum mellan den 16 och 19 juni. Under veckorna 26 och 27 (23 juni–4 juli) genomfördes lästräffar på biblioteket eller på fritidshemmet beroende på situation och barnens förutsättningar. Gruppen träffades regelbundet och läste nya texter varje gång. 

Unga är delaktiga 

Region Uppsala har sedan många år erbjudit kultursommarjobb, där unga är deltagare och utövare av olika kulturyttringar. Vi vill öka ungas delaktighet och rättigheter genom att framåt ge dem möjlighet att utöva rollen som läsledare i samtliga led: planering, genomförande och uppföljning. Vår ambition var att aktiviteterna skulle vara inkluderande och utformade för att passa såväl barngrupper som läsledare utifrån en mångfald av behov.

Kultur och bildning på Region Uppsala jobbar aktivt med att stärka barnrätten och att stötta kommunernas arbete med barns och ungas delaktighet. Barnets bästa ska alltid komma först. Utvärderingar visar att projektet haft positiva effekter hos både barn och ungdomar. Även efter avslutat sommarjobb har flera unga läsledare fått nya arvoderade läsuppdrag på bibliotek för att genomföra högläsning genom shared reading.

Forskning

Projektet kopplar också samman till aktuell forskning kring barns läsning. Regionen har etablerat samarbete med Åse Hedemark, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid institutet för arkiv, bibliotek och museer (ABM) på Uppsala universitet och vetenskaplig ledare för forskningsnoden Kultur – demokrati – medborgarskap. Åse är även utbildad läsledare. Hon deltar i projektet med en forskningsansats som syftar till att beskriva, analysera och problematisera hur unga idag beskriver läsning, både den läsning de ägnar sig åt själva men också den läsning de ägnar sig åt i metoden "gemensam läsning" tillsammans med yngre barn. Resultatet presenteras i en forskningsartikel under 2026. En skrift som beskriver genomförandet och det övergripande resultatet planeras ges ut i januari 2026.

Projektets ämnesområden

  • Kultur och bildning

Kontakt

Vill ni göra en liknande insats i er kommun? Tveka inte att ta kontakt med oss så guidar vi er vidare.

Eva Norrbelius

Verksamhetsutvecklare bibliotek

Fia Söderberg

Verksamhetsutvecklare litteratur och bibliotek