Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Länsplan för regional transportinfrastruktur 2026–2037
Publicerad 1 november 2024
Länsplanen för regional transportinfrastruktur är en investeringsplan för infrastrukturåtgärder och tas fram av Region Uppsala på uppdrag av regeringen. Arbetet med att revidera den nuvarande länstransportplanen (länsplan) är i gång.
Regeringen har givit Trafikverket i uppdrag att påbörja arbetet med en ny nationell infrastrukturplan. Som del i processen ska också länsplaneupprättarna upprätta nya länsplaner, vilket görs ungefär vart fjärde år. Den nationella planen pekar ut investeringar i det statliga väg- och järnvägsnätet för planperioden. Länsplanerna beskriver fördelningen av medel till åtgärder på statliga regionala vägar samt åtgärder kopplat till exempelvis kollektivtrafik och cykel samt i viss mån även kommunalt vägnät.
Projektet syftar till att ta fram en ny länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län för planperioden 2026–2037. Planen ska vara färdigställd år 2026.
Att arbeta fram och fastställa en ny länsplan är en process som kräver samverkan mellan flera aktörer såsom länets kommuner, angränsande län, Trafikverket, Länsstyrelsen med flera.
Remissversion av Länsplan 2026-2037
Region Uppsala har tagit fram ett förslag till länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län för planperioden 2026–2037. Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslutade den 18 juni 2025 att sända förslaget på remiss och länets aktörer bjuds nu in att komma med synpunkter på förslaget.
Länsplanen innehåller målformuleringar, planeringsförutsättningar samt beskrivning av brister och behov i transportsystemet i Uppsala län. Tillgängliga medel fördelas i ett förslag till åtgärdsplan.
Läs remissförslaget för Länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län (pdf).
Bilaga: Bristbeskrivningar regionalt vägnät Uppsala län (pdf)
Bilaga: Datakällor och databearbetning (pdf)
Bilaga: Hållbarhetsbedömning (pdf)
Bilaga: Kommunala bristfördjupningar (pdf)
Bilaga: Regional bristbeskrivning Uppsala län (pdf)
Underbilagor till remissförslagets bilagor (pdf)
Det har utförts en hållbarhetsbedömning på länsplanen. Den finns som en bilaga till länsplanen och inkluderar en miljökonsekvensbedömning (MKB), i enlighet med krav i Miljöbalkens 6 kap. Hållbarhetsbedömningen är en bedömning av i hur stor omfattning de föreslagna åtgärderna bidrar till att uppfylla mål med avseende på olika perspektiv, som till exempel de transportpolitiska målen, nationella miljökvalitetsmålen och mål för jämlikhet och jämställdhet. Hållbarhetsbedömningen ger en bild av hur planinriktningen uppfyller målen.
Efter remissperioden kommer ett slutligt sammanvägt förslag till länsplan tas fram för beslut och redovisning till regeringen senast 20 januari 2026.
Region Uppsala önskar synpunkter på förslaget senast den 17 oktober 2025. Yttrandet skickas till lansplan@regionuppsala.se. Vänligen ange diarienummer och Länsplan 2026–2037 Uppsala län som rubrik. Till svaret måste bifogas word-fil med text som går att bearbeta.
Vid frågor kontakta projektledare Daniel Lund på telefon 018-617 54 24 eller e-post: daniel.erik.e.lund@regionuppsala.se alternativt lansplan@regionuppsala.se
Remisskonferens 19 september 2025
Anmälan
Observera
Varmt välkommen!
Tidplan
2024
- 3 oktober: Regeringens proposition för infrastrukturen (infrastrukturpropositionen).
2025
- Januari–februari: Direktiv (regeringen delger preliminära ekonomiska ramar för länsplan).
- Maj–juni: Beredning av råden.
- Juni–oktober, preliminärt: Länsplan på remiss (remissperiod).
- September: Remisskonferens.
2026
- Beslutsberedning för slutlig version av Länsplan.
- Regeringen fastställer direktiv (fastställer ekonomiska ramar och länsplanen).
Aktuellt
16 april 2025
Trafikverket har justerat de årliga ramarna och med anledning av en underförbrukning 2022–2025 har Uppsala län fått en utökad preliminär ram med 193 miljoner (en utökning av preliminär ram som delgavs i regeringsdirektivet den 20 mars). Detta innebär att den totala preliminära ramen för Uppsala län uppgår till totalt 2 727 miljoner kronor för planperioden 2026–2037.
20 mars 2025
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037. Därmed inleds nästa fas i infrastrukturplaneringen. I uppdragsdirektivet för planperioden 2026–2037 tilldelas Uppsala läns länsplan 2534 miljoner kronor.
Läs mer om regeringsuppdraget och uppdragsdirektivet på regeringens webbplats
13 december 2024
Region Uppsala bjuder in Länsstyrelsen Uppsala till avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivning (MKB) av länsplanen för Uppsala län 2026–2037. Regionen presenterar föreslagna bedömningskriterier och avgränsningar för MKB. Länsstyrelsen lämnar sitt yttrande till Region Uppsala.
10 december 2024
Andra temasamtalet med regionens politiker. Diskussion avseende form för åtgärdsplaneringen.
22 november 2024
Region Uppsala delger missiv för yttrande av föreslagen avgränsningssamråd för miljökonsekvensbeskrivning av länsplanen för Uppsala län 2026–2037. Mottagare av missiven är länets kommuner, Länsstyrelsen Uppsala och Trafikverket mellersta. Sista datum för yttrande är 10 januari 2025.
3 oktober 2024
Regeringen föreslår inriktning och ekonomiska ramar för åtgärder i transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037 i infrastrukturpropositionen, Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera, prop. 2024/25:28. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur presenteras i historisk satsning (regeringen.se)
26 september 2024
Första samtalet med regionens politiker. Diskussion avseende mål och målområde för den nya länsplanen.
4 juni 2024
Workshop med länets tjänstemän. Inbjudna organisationer är regionens kommuner, Länsstyrelsen och Trafikverket. Syfte med workshoppen är att granska nuvarande plan och komma med inspel inför revidering av länsplan.
27 mars 2024
Region Uppsala har delgivit Trafikverket underlag för samlade effektbedömningar. Ärendenummer TSN2024-00034.
28 februari 2024
Nytt ärende skapat för tjänsteutlåtande namngivna objekt. Ärendenummer TSN2024-00034.
19 februari 2024
Trafikverket har begärt in önskemål om samlade effektbedömningar. För nu gällande Länsplan handlar det om objekt väg 288, väg 55 Örsundsbro-Kvarnbolund samt väg 55 Enköping-Litslena. Detta innebär att det finns utrymme för 2–4 namnsatta objekt att bedömas för kommande plan (Länsplan 2026–2037).
Mer om länsplaneupprättare
Projektets ämnesområden
- Samhällsplanering
Kontakt
Dennis Solid
Enhetschef för infrastruktur